خانه » علم جفر » جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفر

جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفر

جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفرReviewed by Yoosefi on Mar 12Rating: 5.0

جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفر

در این مطلب از سایت خودمونی میخواهیم شما عزیزان را با جفر و معنی و مفهوم جفر و انواع نشانه های جفر بیشتر آشنا کنیم و ئاز شما عزیزان خواهشمندیم مه ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید .

Image result for ‫جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفر‬‎

انواع نشانه های جفر ,  جفر در علوم غریبه ,  معنی و مفهوم جفر  در علوم غریبه ,  آشنایی با علم جفر در علوم غریبه , معنی علم جفر ,  معنی کلمه جفر ,  مفهوم جفر  , نقش جفر در علوم غریبه

 

جفر چیست؟جفر یا علم‌ حروف و اعداد از علوم خفیه و تفسیر حروف و اسما به دست آوردن مجهولات

جفر چیست؟جفر یا علم‌ حروف و اعداد از علوم خفیه و تفسیر حروف و اسما به دست آوردن مجهولات (پاسخ),علم جفر,به دست آوردن جواب مجهولات باعلم جفر,چطور میتوان با علم جفر جواب مجهولات را به دست آورد؟,جواب پرسشها و مجهولات با علم جفر,علم جفر یعنی تفسیر و علم حروف و اعداد,علم حروف و اعداد جفر,علوم خفیه و علوم جفر,بدست آوردن جواب پرسشها با علم جفر

جَفر یا علم‌الحروف؛ از علوم خفیه هست و به ادعای باورمندان؛ به تفسیر حروف و اسما؛ از طریق قواعدی که در آن تعریف شده می‌پردازد. به عبـار ت دیگـر ؛ جفر به دست آوردن مجهولات (پاسخ) است؛ از روی کلمات جملهٔ سؤال به‌علاوهٔ اطلاعاتی در مورد وقت سؤال و اسمائی از خداوند که با سؤال رابطه دارند.

جفر با عددشناسی مفرق است . فرق علم الحروف با علم اعداد یا همـان عددشناسی ایـن هست که علم اعداد تنها می‌پردازد به تفسیر و معنای اعداد از طریق اعداد و ترکیب‌های عدد؛ اما علم‌الحروف می‌پردازد به تفسیر اسما؛ کلمات و حروف از طریق حروف و اعداد.

محتویات

۱ واژه شناسی
۲ تاریخچه
۳ نظـر علوم تجربی به جفر
۴ اعداد معادل حروف ابجد کبیر که در جفر از آن استفاده می‌شود
۵ روش‌های جفر
۵.۱ حروف
۵.۲ ترتیب شماره حروف
۵.۳ ارکان عددی
۵.۴ طبع حروف
۵.۵ بسط حروف
۵.۵.۱ بسط حروفی
۵.۶ سطور
۶ کاربردها
۷ مثال
۸ فرق ‌ها با دیگـر علوم غریبه
۹ جستارهای وابسته
۱۰ یادداشت
۱۱ منابع

واژه شناسی

جفر در لغت به معنای بزغاله یا پوست بزغاله هست و چون اوراق اولیه جفر بر روی پوست بزغاله نوشته و عرضه شده بود بدین نام خوانده شده است .

علم‌الحروف عربی را جفر؛ و علم‌الحروف عبری را جماتریا (گماتریا) می‌نامند.

تاریخچه

مبدا علم حروف دقیقا معین نیست. اما نهضت‌هایی همچون نهضت حروفیه با تکیه بر ارزش ‍ عددی حروف الفبا؛ کوشش ‌هایی برای شکستن الفاظ جامد و بی‌روح داشت تا مخاطبان خویش را به تامل و اندیشه وادار نمایـد .

جفر را علم حروف یا علم تکثیر می گویند.

حروفیه معتقد بودند که «همه اشیا استوار به حروف می‌باشند» و «هر کس فوائد حروف بداند همه اشیاء مسخر او شود» و علاوه بر ایـن اعتقاد داشتند «همهٔ اسرار قرآن و احکام و سر قیامت و مبدا و معاد و هر چه از ازل بوده و باشد و خواهد بودن» در پردهٔ ۲۸ حرف عربی مستور می‌باشد. از حروفیه نقل شده است: «ظهور هستی با صوت است . چنانچه چیزی بی جان را به چیز بی جان دیگـر بزنیم صوت که جوهر آن هست ظهور می‌کند. ایـن ظهور در جانداران از روی عزم و اختیار است . کمال صوت کلمه هست و ایـن تنها در انسان ها ظهور می‌کند. کلمه از حروف تشکیل شده هست بنا بر ایـن اصل صوت و کلمه حرف است . عربی ۲۸ حرف دارد که قرآن و جاودان نامه (کتاب بنیادی فضل الله حروفی) با آن نوشته شده است . »

ابن ندیم در الفهرست [ص ۴۲۹] می‌نویسد: تاریخ اعتقاد به ویژگی داشتن حروف در ادرود بسیار کهن است .

در مورد سابقه دقت به ایـن مباحث در ادرود اظهار نظـر های بسیاری شده هست اما یکـی از آنها که از درجه ارزش زیادتری بر خوردار است؛ نظـر سید حسین نصر هست وی می‌گوید: «تنظیم و تدوین علم تمثیل و رموز عددی حروف با علم عدد را که مثل آن نزد فیثاغورثیان قدیم و پیروان مکتب کابال[* ۱] در مغرب زمین وجود داشته هست در ادرود به علی ابن ابی‌طالب نسبت داده‌اند.»

در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماورا ء کمیت آورد؛ برای مثال مثلث و مربع تنها کمیت نیستند و دارای شخصیت اند؛ بنیادی می باشند نه فرعی و عرضی؛ عدد در مکتب فیثاغورث مظهری از وحدت هست که هیچ وقت از مبدا خود جدا نمی‌شود.

بعضی شیعیان باورمند به جفر؛ آن را منتسب به علی ابن ابی طالب می‌دانند. کتابی بنام جفر کامل که مشتمل بر ۲۸ جزو ۲۸ صفحه‌ای (۷۸۴ صفحه) با جدول‌هائی که ۲۸ در ۲۸ مسکن می باشند و با چهار حرف در مسکن که با چهار الف شروع و با چهار حرف غ به انتها می‌رسد؛ منسوب به علی ابن ابی طالب هست که در بعضی روش‌ها برای مستحصله از آن استفاده می‌شود و اعتقاد بر آن هست که علوم اولین و آخرین در آن کتاب ملحوظ در ملفوظ است .

در دقت به حروف بایستی گفت که جنبش‌هایی که در ایران و سرزمین‌های اسلامی با اعتقاد به حروف رشد کـرده بودند توانسته بودند پیروان بسیاری را به دور اندیشه خود جمع کنند.

نظـر علوم تجربی به جفر

علم‌الحروف از نظـر دانشگاهیان؛ علم نبوده و شبه‌علم شمرده می‌شود. به عبـار ت دیگـر از نظر علم حصولی؛ جفر نوعی خرافه به حساب می‌آید.

از نظر باورمندان به علم جفر؛ علوم تجربی قدرت ضروری جهت اثبات بیشتر علوم را نداشته و اساساً اسم علم بر روی ایـن مقوله حاکی از معلومی هست که در پرده مانده.
اعداد معادل حروف ابجد کبیر که در جفر از آن استفاده می‌شود
الف     ب     ج     د     ه‍     و     ز     ح     ط     ی     ک     ل     م     ن     س     ع     ف     ص     ق     ر     ش     ت     ث     خ     ذ     ض     ظ     غ
۱     ۲     ۳     ۴     ۵     ۶     ۷     ۸     ۹     ۱۰     ۲۰     ۳۰     ۴۰     ۵۰     ۶۰     ۷۰     ۸۰     ۹۰     ۱۰۰     ۲۰۰     ۳۰۰     ۴۰۰     ۵۰۰     ۶۰۰     ۷۰۰     ۸۰۰     ۹۰۰     ۱۰۰۰

روش‌های جفر

در جفر برای رسیدن به جواب سؤال؛ از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود. ایـن روش‌ها بسته به اهمیّت سؤال مفرق و در سطوری چند منتج به جواب می‌شود. از انواع روش‌ها؛ می‌توان به جفر انسان ؛ جفر منبری و … اشاره کرد.

در جفر برای رسیدن به جواب از ریاضی و ستاره‌بینی بهره می‌گیرند. نام سؤال کننده و نام پدرِ او و وقت سؤال به علاوه جمله سؤال؛ با شیوه ذکر شده در جفر؛ مبنای رسیدن به جواب است . یکـی از مراحل مهم؛ که از آن به «سطر» نام برده می‌شود «سطر مستحصله» هست که اصحاب جفر معتقد هستند با طهارت روح و… می‌توان به آن آگاهی یافت.

حروف

حروف مسروری: ب؛ پ؛ ت؛ ث؛ چ؛ ح؛ خ؛ ر؛ ز؛ ژ؛ ط؛ ظ؛ ف؛ ه؛ ی
حروف مکتوبی: ن؛ م؛ و
حروف ملفوظی: الف؛ جیم؛ دال؛ ذال؛ سین؛ شین؛ صاد؛ ضاد؛ عین؛ غین؛ قاف؛ کاف؛ گاف؛ لام.

ترتیب شماره حروف

تریب شماره حروف همـان ترتیب حروف در زبان فارسی هست منهای یک. یعنی شماره حروف از صفر (الف) شروع و با سی و یک (ی) ختم می‌شود.
ارکان عددی

جفر چهار رکن عددی دارد و یک رکن وهمی دارد.

چهار رکن عددی:

عدد اول ۱۹ – «عدد جنگ»؛ خونریزی؛ مرگ.
عدد انتها ۲۲ – «عدد مهربانی»؛ لذت؛ شهوت.
عدد ظاهر ۲۴ – «عدد مادیات»؛ عدد عفو
عدد باطن ۲۷ – «عدد تربیت»؛ عدد سلطنت

و رکن وهمی همـان فضای خالی بین کلمات است . و آن را «عدد کل» می‌نامند.
طبع حروف
نوشتار(های) وابسته: عناصر چهارگانه

حروف ظرفیت داشتن چهار طبع و یک روح را دارند.

۱۶ حرف اول در زبان فارسی اختیاری ندارد (روحی ندارد). و به آنها حروف مطلق اطلاق می‌شود: الف. ب . پ. ت . ث. ج . چ. ح . خ. د . ذ. ر . ز. ژ . س. ش
۱۶ حروف دوم در زبان فارسی اختیار دارند (روح دارند). و به آنها حروف نسبی اطلاق می‌شود: ص. ض . ط. ظ . ع. غ . ف. ق . ک. گ . ل. م . ن. و . ه. ی

با دقت به جدول اهطمیه حروف بادی و ….. تعریف می‌شوند

حروف بادی: ب و ی ن ص ت ض
حروف آتشی: ا ه ط م ف ش ذ
حروف خاکی: د ح ل ع ر خ غ
حروف آبی: ج ز ک س ق ث ظ

اول نقطه و بعد از آن الف را مبدا تمام حروف می دانند. حرف الف و ص دارای طبع معین ی نیستند و حرف الف نشان سکون کامل هست و ص نشان اختیار کامل. حرف ی از حروف نسبی هست و طبع چهارگانه دارد.

عده‌ای معتقد هستند منظور از فرشتگان با بال‌های دوگانه؛ سه‌گانه و چهارگانه که در قرآن (سوره فاطر آیه یک) به آن اشاره شده است؛ همـان حروف هست که هر کدام از طبع‌های آن یک بال محسوب می‌شود.

موکل حروف خاکی: جبرئیل- جسمانی
موکل حروف آبی: میکائیل – نفسانی
موکل حروف بادی: اسرافیل – عقلانی
موکل حروف آتشی: عزرائیل – عرفانی

در حروفی که داری چند طبع می باشند ؛ طبیعت غالب به ترتیب آب؛ خاک؛ آتش؛ باد است .

کاربردها

از جفر با دقت به صعابت دست‌یابی و کیفیت عمل به آن؛ مگر در مواد ویِژه که هیچ روشی قادر به پاسخ‌گوئی نباشد؛ استفاده نمی‌شود.

مثال

مثالی کاملا آسان از علم جفر با شیوه ابداعی حامد حاج سعیدی: کلمه ” حسین ” را بصورت “حا” “سین” “یا” “نون” می‌نویسیم و در زیر آن کلمه “حسین” را بصورت “ح” “س” “ی” “ن” می‌نویسیم:

حا سین یا نون
ح س ی ن

حروف مشابه بالایی را با حروف مشابه پایینی خط می‌زنیم برای مثال در “حا” حرف ح را با ح پایینی خط می‌زنیم. در انتها حروف “ن ی ن و ا” باقی می‌ماند که تشکیل کلمه “نینوا” را می‌دهد.

چنانچه ایـن شیوه را با کلمه “علی” انجام دهیم حاصل کلمه “ایمان” خواهد بود.
فرق ‌ها با دیگـر علوم غریبه

از نظـر دسته‌بندی علوم غریبه؛ جفر در سطوح عالی آن قرار دارد و با فال؛ سحر؛ طلسمات؛ هیئت و نجوم (ستاره‌بینی) و… در یک سطح قرار داده نمی‌شود.

از جمله مسائل ی که به غلط به علم جفر (خارج از گفته استادان اولیه) نسبت داده شده مسائل ذیل می‌باشد: پیدا کردن عناصر چیره بر سرشت هر فرد و میزان سازگاری اشخاص با یکدیگـر – پیشگویی برای هر فرد- پیدا کردن زمانهای خوش شگون و بدشگون از راه اخترشماری- شرایط برآورده شدن آرزوها- بهبود بیمارها با خواندن ورد و افسون- فوائد واجها- دریافت «رازهای» نام‌های پیشوایان ادرود از راه آیه تطهیر – تأثیر نام‌های خدای متعال- شماره‌شناسی شماره‌های آریایی؛ لرزشی؛ مادی و شماره‌های نیرومند. اما مسائل بالا بعضاً از علم حروف مستخرج می‌شود ولی ربطی به جفر در لغت ویِژه آن ندارد.

انتساب دهندگان ایـن مسائل به جفر می‌کوشند تا بر پایه وقت زایش هر شخص؛ ویژگی‌ها و منش او را بازگو کنند. مثلاً استفاده از وقت تولد فرد در سؤالِ جفری سبب ایـن باور شده هست که طالع و ویژگی‌ها و منش اشخاص را می‌توان با جفر بازگو کرد. گرچه سوال از مسائل فوق در جفر فرد را به جواب می‌رساند اما کاربرد جفر ویِژه ایـن مسائل نبوده و دیده نشده هست که استادان جفر؛ آن را در چنین مسائل ی استفاده کنند.

جستارهای وابسته

حروف جمل
علوم غریبه
گماتریا
علم حروف

منابع

کتاب بحرالغرائب. ثقه الادرود شیخ محمد هروی. تحقیق و تدرست طهیر طیب.

جَفر یا علم‌الحروف؛ از علوم خفیه هست و به ادعای باورمندان؛ به تفسیر حروف و اسما؛ از طریق قواعدی که در آن تعریف شده می‌پردازد. به عبـار ت دیگـر ؛ جفر به دست آوردن مجهولات (پاسخ) است؛ از روی کلمات جملهٔ سؤال به‌علاوهٔ اطلاعاتی در مورد وقت سؤال و اسمائی از خداوند که با سؤال رابطه دارند.

جفر با عددشناسی مفرق است . فرق علم الحروف با علم اعداد یا همـان عددشناسی ایـن هست که علم اعداد تنها می‌پردازد به تفسیر و معنای اعداد از طریق اعداد و ترکیب‌های عدد؛ اما علم‌الحروف می‌پردازد به تفسیر اسما؛ کلمات و حروف از طریق حروف و اعداد. اما با جاماتریا (از چند وجه) شبیه تر است .

واژه شناسی

جفر در لغت به معنای بزغاله یا پوست بزغاله هست و چون اوراق اولیه جفر بر روی پوست بزغاله نوشته و عرضه شده بود بدین نام خوانده شده است .

علم‌الحروف عربی را جفر؛ و علم‌الحروف عبری را جماتریا (گماتریا) می‌نامند.

تاریخچه

مبدا علم حروف دقیقا معین نیست. اما نهضت‌هایی همچون نهضت حروفیه با تکیه بر ارزش ‍ عددی حروف الفبا؛ کوشش ‌هایی برای شکستن الفاظ جامد و بی‌روح داشت تا مخاطبان خویش را به تامل و اندیشه وادار نمایـد .

جفر را علم حروف یا علم تکثیر می گویند.

حروفیه معتقد بودند که «همه اشیا استوار به حروف می‌باشند» و «هر کس فوائد حروف بداند همه اشیاء مسخر او شود» و علاوه بر ایـن اعتقاد داشتند «همهٔ اسرار قرآن و احکام و سر قیامت و مبدا و معاد و هر چه از ازل بوده و باشد و خواهد بودن» در پردهٔ ۲۸ حرف عربی مستور می‌باشد. از حروفیه نقل شده است: «ظهور هستی با صوت است . چنانچه چیزی بی جان را به چیز بی جان دیگـر بزنیم صوت که جوهر آن هست ظهور می‌کند. ایـن ظهور در جانداران از روی عزم و اختیار است . کمال صوت کلمه هست و ایـن تنها در انسان ها ظهور می‌کند. کلمه از حروف تشکیل شده هست بنا بر ایـن اصل صوت و کلمه حرف است . عربی ۲۸ حرف دارد که قرآن و جاودان نامه (کتاب بنیادی فضل الله حروفی) با آن نوشته شده است . »

ابن ندیم در الفهرست [ص ۴۲۹] می‌نویسد: تاریخ اعتقاد به ویژگی داشتن حروف در ادرود بسیار کهن است .

در مورد سابقه دقت به ایـن مباحث در ادرود اظهار نظـر های بسیاری شده هست اما یکـی از آنها که از درجه ارزش زیادتری بر خوردار است؛ نظـر سید حسین نصر هست وی می‌گوید: «تنظیم و تدوین علم تمثیل و رموز عددی حروف با علم عدد را که مثل آن نزد فیثاغورثیان قدیم و پیروان مکتب کابال[* ۱] در مغرب زمین وجود داشته هست در ادرود به علی ابن ابی‌طالب نسبت داده‌اند.»[نیازمند منبع]

در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماورا ء کمیت آورد؛ برای مثال مثلث و مربع تنها کمیت نیستند و دارای شخصیت اند؛ بنیادی می باشند نه فرعی و عرضی؛ عدد در مکتب فیثاغورث مظهری از وحدت هست که هیچ وقت از مبدا خود جدا نمی‌شود.[نیازمند منبع]

بعضی شیعیان باورمند به جفر؛ آن را منتسب به علی ابن ابی طالب می‌دانند. کتابی بنام جفر کامل که مشتمل بر ۲۸ جزو ۲۸ صفحه‌ای (۷۸۴ صفحه) با جدول‌هائی که ۲۸ در ۲۸ مسکن می باشند و با چهار حرف در مسکن که با چهار الف شروع و با چهار حرف غ به انتها می‌رسد؛ منسوب به علی ابن ابی طالب هست که در بعضی روش‌ها برای مستحصله از آن استفاده می‌شود و اعتقاد بر آن هست که علوم اولین و آخرین در آن کتاب ملحوظ در ملفوظ است . [نیازمند منبع]

در دقت به حروف بایستی گفت که جنبش‌هایی که در ایران و سرزمین‌های اسلامی با اعتقاد به حروف رشد کـرده بودند توانسته بودند پیروان بسیاری را به دور اندیشه خود جمع کنند.

فرق ‌ها با دیگـر علوم غریبه

از نظـر دسته‌بندی علوم غریبه؛ جفر در سطوح عالی آن قرار دارد و با فال؛ سحر؛ طلسمات؛ هیئت و نجوم (ستاره‌بینی) و… در یک سطح قرار داده نمی‌شود.[نیازمند منبع]

از جمله مسائل ی که به غلط به علم جفر (خارج از گفته استادان اولیه) نسبت داده شده مسائل ذیل می‌باشد: پیدا کردن عناصر چیره بر سرشت هر فرد و میزان سازگاری اشخاص با یکدیگـر – پیشگویی برای هر فرد- پیدا کردن زمانهای خوش شگون و بدشگون از راه اخترشماری- شرایط برآورده شدن آرزوها- بهبود بیمارها با خواندن ورد و افسون- فوائد واجها- دریافت «رازهای» نام‌های پیشوایان ادرود از راه آیه تطهیر – تأثیر نام‌های خدای متعال- شماره‌شناسی شماره‌های آریایی؛ لرزشی؛ مادی و شماره‌های نیرومند. اما مسائل بالا بعضاً از علم حروف مستخرج می‌شود ولی ربطی به جفر در لغت ویِژه آن ندارد.[نیازمند منبع]

انتساب دهندگان ایـن مسائل به جفر می‌کوشند تا بر پایه وقت زایش هر شخص؛ ویژگی‌ها و منش او را بازگو کنند. مثلاً استفاده از وقت تولد فرد در سؤالِ جفری سبب ایـن باور شده هست که طالع و ویژگی‌ها و منش اشخاص را می‌توان با جفر بازگو کرد. گرچه سوال از مسائل فوق در جفر فرد را به جواب می‌رساند اما کاربرد جفر ویِژه ایـن مسائل نبوده و دیده نشده هست که استادان جفر؛ آن را در چنین مسائل ی استفاده کنند.

دربـار ه علم جفر و علم منایا و بلایا توضیح دهید؟

جواب اجمالی

آنچه از مجموع روایات ائمه (ع) در مورد جفر بر می آید ایـن هست که جفر مجموعه ای از معارف الاهی هست که از طریق پیامبر ادرود (ص) به حضرت علی (ع) منتقل شده و بعد از حضرت علی (ع) در اختیار ائمه قرار دارد. بخشی از ایـن علوم حاوی وقایع آینده تا روز قیامت هست که به آن علم منایا و بلایا گفته می شـود .

گفتنی هست که اصطلاح جفر در روایات به ظاهر در سه مورد استعمال شده است . اول کتاب جفر. دوم مجموعه آثار و کتاب هایی که در ظرف بزرگی از پوست قرار داشته (جفر ابیض). سوم جفر احمر که عبـار ت از سلاح پیامبر است .

جواب تفصیلی

منظور از علم جفر آن گونه که مشهور شده است؛ همـان علم الحروف هست که با استفاده از حروف و اعداد و نسبت های آنها برای هر مجهولی – بنابر ادعا- پاسخی مناسب ارائه می دهد؛ به ایـن شیوه که بعد از تبدیل سؤال به حروف و اعداد و انجام مراحلی ویِژه در نهایت اعداد و پس حروفی حاصل می شـود که حاوی جواب به سؤال مطرح شده است . ایـن علم در ادیان متفاوت با نام های متفاوتی نام گذاری شده و گروه های متفاوتی مدعی آن بوده اند.

اما ارزیابی روایات شیعه در مورد جفر ائمه (ع) اطلاعات دیگـر ی در اختیار ما می گذارد که فرق های خاصی با آنچه در مورد علم جفر مشهور شده هست دارد. در ایـن جا به ذکر ایـن روایات خواهیم پرداخت.

واژه “جفر” به معنای پوست بز یا میش یا گوسـال ه[۱]‌ هست و آنچه از مجموعه روایات در مورد وجه تسمیه ایـن علوم و معارف بر می آید؛ ایـن هست که ایـن علوم یا در پوست نوشته شده بود یا مجموعه آثاری بود که در ظرف بزرگی از پوست قرار داشته است .

طبق روایات شیعه؛ جفر به طور کلی مجموعه ای از معارف الاهی هست که از طریق پیامبر ادرود به حضرت علی (ع) منتقل شده و بعد از حضرت علی (ع) در اختیار ائمه قرار دارد.

بخشی از ایـن علوم حاوی وقایع آینده تا روز قیامت هست که به آن علم «منایا و بلایا» گفته می شـود . و در بعضی روایات نقل شده هست که سلمان که مالک سرّ پیامبر و علی (ع) بوده؛ ایـن علم (منایا و بلایا) را داشت.[۲]

لازم به ذکر هست که جفر در روایات بر سه نوع بوده؛ یا در سه مورد استعمال شده است . اول: کتاب جفر. دوم: مجموعه آثار و کتاب هایی که در ظرف بزرگی از پوست قرار داشته (جفر ابیض). سوم: جفر احمر که عبـار ت از سلاح پیامبر هست و احمر نامیده شده است؛ چرا که مالک شمشیر آن را به قصد قتال می کممکن است که نشانه قهر خدا است . [۳]

در مورد هریک از ایـن سه مورد روایاتی نقل شده هست و در بعضی روایات همه ایـن چند مورد در کنار ذکر شده که در ایـن جا به بعضی از روایات اشاره می کنیم:

  1. کتاب جفر

الف. “عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) … وَاللهِ إنَّ عِنْدِی‌ لَجِلْدَیْ مَاعِزٍ وَضَأنٍ إمْلَاءُ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله وَ خَطَّهُ عَلِیٌّ علیه السّلام بِیَدِهِ …”؛[۴] امام صادق (ع) فرمود: به خدا سوگند در نزد من‌ دو پوست‌ بز و میش‌ وجود دارد که‌ إملاء رسول‌ اکرم‌ (ص) می‌باشد که‌ آن‌ را علی‌ (ع) با دست‌ خود نوشته‌ است‌.

ب. «عِنْدَنَا الْجَفْرُ وَ هُوَ أدِیمٌ عُکَاظِیٌّ قَدْ کُتِبَ فِیهِ حَتَّی‌ مُلِئَتْ أکَارِعُهُ؛ فِیهِ مَا کَانَ وَ مَا هُوَ کَائنٌ إلَی‌ یَوْمِ الْقِیَمَهِ»؛[۵] نزد ما جَفر می‌باشد؛ و آن‌ عبـار ت‌ است‌ از: پوست‌ عُکاظی‌ مملو از نوشته … که‌ در آن؛ ‌ آنچه تاکنون واقع شده و آنچه تا روز قیامت واقع خواهد شد؛ ثبت‌ گردیده‌ است‌.

ج. «إنی نظـر ت فی کتاب الجفر صبیحه هذا الیوم وهو الکتاب المشتمل على علم المنایا والبلایا والرزایا وعلم ما کان وما یکون إلى یوم القیامه الذی خص الله تقدس اسمه به محمدا والأئمه من بعده علیه وعلیهم السلام؛ وتفکر ت فیه مولد قائمنا وغیبته وإبطاءه وطول عمره وبلوى المؤمنین به من بعده فی ذلک الوقت وتولد الشکوک فی قلوبهم من طول غیبته وارتداد أکثرهم عن دینهم وخلعهم ربقه الإدرود من أعناقهم»؛[۶] امام صادق به یکـی از اصحاب خود فرمودند: بامداد امروز به کتاب جفر نگاه کردم؛ و ایـن کتابی هست که علم به مرگ ها؛ بلاها؛ مصیبت ها و علم آنچه قدیم و آینـده تا روز قیامت در آن نوشته شـده هست که خداوند محمّد (ص) و امامان بعد از او را به ایـن کتاب؛ اختصاص داده است . من در ایـن کتاب تأمّل کردم؛ ولادت قائم ما و غیبت او؛ و زیاد شدن غیبتش و گرفتاری های مؤمنان در عصر غیبت؛ و پدیدار شدن شک و تردید در قلب های آنان بر اثر زیاد شدن غیبت؛ و مرتد شدن اکثر آنان از دین؛ و خروج آنها از اسلام؛ را دید م.

  1. جفر ابیض

« قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) یَقُول‏ انَّ عِنْدِیَ الْجَفْرَ الابْیَضَ. قَالَ: قُلْنَا: وَ أیُّ شَیْءٍ فِیهِ؟! قَالَ: فَقَالَ لِی‌: زَبُورُ دَاوُدَ وَ تَوْرَاهُ مُوسَی‌ وَ إنْجِیلُ عِیسَی‌ وَ صُحُفُ إبْرَاهِیمَ وَالْحَلَالُ وَالْحَرامُ؛ وَ مُصْحَفُ فَاطِمَهَ؛ مَا أزْعُمُ أنَّ فِیهِ قُرْآناً؛ وَ فِیهِ مَایَحْتَاجُ النَّاسُ إلَیْنَا وَ لَا نَحْتَاجُ إلَی‌ أحَدٍ»؛[۷] امام صادق (ع) فرمود: نزد من‌ هست جفر أبیض. گفته شد چه چیزی در آن است؟! حضرت فرمودند: زبور داوود و تورات‌ موسی و انجیل‌ عیسی و صُحُف‌ ابراهیم‌ و حلال‌ و حرام‌؛ و مُصْحف‌ فاطمه‌؛ و من‌ چنان‌ نمی‌دانم‌ که‌ در آن چیزی از قرآن باشد؛ و در آن‌ است‌ جمیع‌ آنچه‌ مردم‌ به‌ ما احتیاج‌ دارند؛ و ما احتیاج‌ به‌ أمیزانی نداریم‌.

  1. جفر احمر

الف. «عِنْدِی الْجَفْرَ الْأَحْمَرَ قَالَ قُلْتُ وَ أَیُّ شَیْ‏ءٍ فِی الْجَفْرِ الْأَحْمَرِ قَالَ السِّلَاحُ وَ ذَلِکَ إِنَّمَا یُفْتَحُ لِلدَّمِ یَفْتَحُهُ صَاحِبُ السَّیْفِ لِلْقَتْل»[۸]؛ امام صادق (ع) فرموند: نزد من هست جفر احمر راوی عرض کرد : جفر احمر چیست؟ حضرت فرمودند: سلاح؛ و جفر احمر نامیده شده چرا که مالک شمشیر آنرا برای قتال می گممکن است .‏

ب. «قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ یَسِیرُ الْقَائِمُ بِسِیرَهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فِی أَهْلِ السَّوَادِ فَقَالَ لَا یَا رُفَیْدُ إِنَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ سَارَ فِی أَهْلِ السَّوَادِ بِمَا فِی الْجَفْرِ الْأَبْیَضِ وَ إِنَّ الْقَائِمَ یَسِیرُ فِی الْعَرَبِ بِمَا فِی الْجَفْرِ الْأَحْمَرِ»؛[۹] راوی گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: یابن رسول الله؛ آیا قائم (عج) همچون سیره علی بن ابی طالب (ع) رفتار می نماید . حضرت فرمود نه. همـان ا علی بن ابی طالب طبق جفر ابیض رفتار نمود و قائم (عج) طبق آنچه در جفر احمر هست رفتار می نماید .

ج. «وَ أَمَّا الْجَفْرُ الْأَحْمَرُ فَوِعَاءٌ فِیهِ سِلَاحُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَنْ یَخْرُجَ حَتَّى یَقُومَ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْت‏»[۱۰]؛ امام صادق (ع) فرمود: جفر احمر ظرفی هست محتوی سلاح رسول الله (ص) و هیچ گاه بیرون نمی آید؛ مگر وقت ی که قائم ما قیام نماید .

نتیجه:

پس ؛ می توان گفت که جفر ائمه (ع) به معنای عام کلمه حاوی حقایق و علوم الاهی است؛ اعم از شرایع؛ علوم باطنی؛ حکمت؛ قدرت و … که یا به صورت اجمالی و سرّی در یک کتاب آمده (کتاب جفر)؛ یا به طور تفصیلی همچون مجموعه ای گرانسنگ از کتب بوده است؛ و یا حاوی سلاح پیامبر بوده (جفر احمر) که مظهر قدرت و قهر الاهی است .

طبیعی هست که امامان در باطن خود مالک ایـن علوم و آثار می باشند و نیاز به نوشته و کتاب به معنای معهود کلمه ندارند و با ارزش حقیقت باطنی ایـن کتب است؛ ولی منافاتی ندارد که در ظاهر به طور تدوینی ایـن علوم را همـان گونه که پیامبر املاء کرده و علی (ع) نوشته هست دارا باشند.[۱۱] و در ایـن بین اسرار و مجهولات زیادی هست که ما از درک آنها عاجزیم.

پس جفر ائمه (ع) بر خلاف آنچه مشهور شده است؛ صرفاً بخشی از علم حروف و اعداد عرفانی که بتوان با آن کارهایی شبیه به رمل و اسطرلاب و … انجام داد نیست. هر چند «کتاب جفر» (عنوان اول از سه موردی که برای جفر ذکر شد) که در یک نوشته حاوی همه اسرار و اخبـار و حقایق عالم است؛ یقیناً نوشته ای معمولی نبوده و شباهتی به نوشته های سرّی دارد که با زبان اعداد یا حروف منفصل تدوین شده و همه تفصیلات توسط امام از آن قابل استخراج است . ولی آنچه در دست بعضی مدعیان علم عدد و حروف هست که پیش از ادرود وجود داشته را نمی توان همـان جفر ائمه دانست. هر چند می توان گفت که ایـن علوم نوعی برداشت و استفاده ناقص از معارف الاهی بوده که تبدیل به یک فن شبیه به رمل یا علم نجوم (طالع شناسی و کهانت) شده که هدف از آن استخراخ اخبـار غیبی مثل پیش گویی آینده و بعضی امور دیگـر است .

طبق آنچه گذشت روشن می شـود که جفر؛ اسرار عرفان و معارف اهل بیت هست که طبق روایات اهمیت ی بی بدیل در معارف الاهی داشته و یقیناً فراتر از فوت و فن هایی هست که تحت عنوان علوم غریبه در دست بعضی مدعیان است .

با ایـن توضیح که در تاریخ نبوت و امامت همواره معارف و علوم عرفانی در معرض سوء استفاده و تبدیل به وسائل بوده؛ یا با نگاه وسائل ی مورد دقت اهل کهانت و علاقه مندان به قدرت های ماورائی قرار گرفته است . اما حقیقت علم اعداد عرفانی که عرفای واصل از آن به طور لدنی برخوردار اند؛ بسی فراتر از اموری همچون دعا نویسی و سحر و رمل و … بوده و فرق بین ایـن دو بسیار است . و به قول حافظ اسرار الاهی با اوراق شعبده قابل مقایسه نیست هرچند که در بعضی امور شباهت هایی با داشته باشند:

انواع :   حروف ابجدی عربی در نظام غربی (افریقا) به ۷ گروه چهارحرفی تقسیم می‌شود (همـان ؛ III/595)؛ اما بنا بر تلقی صوفیانه نسبت به علوم غریبه؛ چندین گونه تقسیم‌بندی از ایـن حروف را می‌توان به دست داد که عبـار ت‌اند از:
۱٫ حروف نقطه‌دار و بی‌نقطه:   حروف مهمل یا بی‌نقطه (ا؛ ح؛ د؛ ر؛ س؛ ص؛ ط؛ ع؛ ک؛ ل؛ م؛ و؛ ه‍ )؛ که کاربرد آنها ایـن هست که در وقت خسوف و کسوف بر صفحه‌ای قلعی می‌نویسند؛ و زیر نگین انگشتری می‌گذارند … ؛ و حروف نقطه‌دار (ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ ذ؛ ز؛ ش؛ ض؛ ظ؛ غ؛ ف؛ ق؛ ن؛ ی <ی‍ >) که از ایـن ها حروف روحانی استخراج می‌شود (بستانی؛ ۷/۷).
۲٫ حروف صامت و حروف ناطق؛    که هر یک طبع عنصری ویژه‌ای دارند و بر امری مادی یا معنوی دلالت می‌کنند. حروف صامت ایـن ها ست: ا (الف)؛ ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ ر؛ ط؛ ظ؛ ف؛ ه‍ ؛ ی؛ که برای نمونه در مورد آنها گفته می‌شود که شکل الف از معنای نطق برمی‌آید؛ و ب حرفی از اسرار نهان و انوار مخزون است . حروف ناطق ایـن ها ست: ح؛ د؛ ذ؛ ز؛ س؛ ش؛ ص؛ ض؛ ع؛ غ؛ ق؛ ک؛ ل؛ م؛ ن؛ و؛ که هریک از آنها دارای دعایی ویِژه هست (بونی؛ شمس‌؛ ۱/۳۰۶-۳۱۴).
۳٫ حروف نورانی و ظلمانی:   حکیمان گنوسی‌مشرب حروف ابجد را به دو دستۀ نورانی و ظلمانی تقسیم کـرده ‌اند: حروف نورانی ۱۴ حرف آغازین سوره‌های قرآن‌اند (الف؛ ح؛ ر؛ س؛ ص؛ ط؛ ع؛ ق؛ ک؛ ل؛ م؛ ن؛ ه‍ ؛ ی) که در اعمال خیر به‌کار می‌آیند؛ و در ایـن عبـار ت «نص حکیم له سر قاطع» گرد آمده‌اند. حروف ظلمانی ۱۴ حرف دیگـر ند که در اوایل سوره‌ها یافت نمی‌شوند (ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ د؛ ذ؛ ز؛ ش؛ ض؛ ظ؛ غ؛ ف؛ و)؛ ۷ تا از آنها علوی و ۷ تا سفلی به شمار می‌آیند و از فوائد آنها دفع بیماری ها ست (رسائل؛ ۳/۱۵۲؛ بونی؛ همـان ؛ ۱/۶۲؛ طاش کوپری‌زاده؛ ۲/ ۵۴۸- ۵۴۹؛ بستانی؛ ۷/۷- ۸؛ حمدان؛ ۲۱).
۴٫ حروف عالیات؛    که از اصطلاحات مکتب عرفانی ابن‌عربی و پیروان او ست و در آثار آنان برای آنها تعاریف کم و بیش مشابهی یافت می‌شود؛ چنان‌که گفته‌اند: حروف عالیات شئون ذاتی در غیب‌الغیوب‌اند؛ همچون وجود کامنِ درخت در دانه یا هستۀ آن (جرجانی؛ ۱۱۶؛ عبدالرزاق؛ ۵۸)؛ یا آنکه گفته‌اند: حروف عالیات ــ که حروف اصلیه و حروف علویه خوانده می‌شوند ــ عبـار ت‌اند از تعقلاتِ حقْ اشیاء را؛ از حیث کینونیت و وجودشان؛ در وحدانیتش؛ همچون صورِ نفسانیِ انسان ی پیش از تعیناتِ صورِ آنها به علمش در ذهن متصور. ایـن ها تصورات مفردی؛ خالی از ترکیب معنوی؛ ذهنی و حسی‌اند؛ و مفتاح غیب اول؛ اسماء ذاتی؛ اصول و امهات شئون بنیادی و شئون ذاتیه خوانده می‌شوند (صدرالدین؛ الفکوک؛ ۱۸؛ شاه نعمت‌الله؛ ۳/۱۲۱-۱۲۲؛ چیتیک؛ ۴۵؛ حاشیۀ ۳۸). به بیان دیگـر ؛ حروف عالیات یا حروف اصلیه به مفهوم اندراج همه اشیاء؛ چنان‌که می باشند ؛ در غیب‌الغیوبِ احدیت هست و از ایـن ‌رو؛ در مرتبۀ ذات؛ حروف عالیات و شئونات ذاتیه‌اند و در آنجا بین آنها امتیازی نیست؛ و در مرتبۀ تجلی؛ اسماء الٰهی؛ و در مرتبۀ باطنِ علم؛ اعیان ثابته؛ و در مرتبۀ ظاهرِ علم؛ اعیان کونیه خوانده می‌شوند که منشأ همۀ آنها ذات اقدس الٰهی هست (خواجوی؛ ۱۳-۱۴؛ حاشیۀ ۳؛ ۶۸؛ حاشیۀ ۱).
طبایع:   صاحب‌نظـر ان سیمیا و جفر بر ایـن باورند که حروف معجم از بسایط؛ یعنی عناصر چهارگانه (آب؛ آتش؛ خاک؛ و هوا) تشکیل یافته‌اند و هریک فوائد و کیفیاتی چون تری؛ گرمی؛ خشکی و سردی دارند که طبایع خوانده می‌شوند. به اعتقاد ایـن ان؛ اسماء که از حروف تشکیل شده‌اند؛ همـان فوائد و طبایع را دارند و می‌توان به وسیلۀ آنها در طبیعت تصرف کرد (ابن‌عربی؛ الفتوحات؛ ۱/۵۲؛ ابن‌خلدون؛ ۱/ ۳۹۹؛ اذکائی؛ «فوائد الحروف»؛ ۳۰۵). به ایـن ترتیب؛ ۲۸ حرف الفبای ابجدی عربی به ۴ دسته تقسیم می‌شود که هر دسته با یکـی از ایـن عناصر تطابق دارد (ابن خلدون؛ همـان جا؛ EI2, III/595). چگونگی ایـن دسته‌بندی در جدول ۳ آمده است:

علم حروف و اعداد یا دانش جفر

علم حروف و اعداد یا دانش جفر  یکـی از راههـای بـررسی و تحقیـق در ایـن مسیـر ؛ شنـاخت حـروف الفبـا می­باشد . هر حرف الفبا نمادی هست که از لایه ­های متفاوت هستی عبور کـرده و با خود پیامی را به همراه دارد . ایـن مؤسسه یکـی از تحقیقات خود را بر ایـن مبنا قرار داده   و   مجموعه ای از دانش    « حروف و اعداد » را در اختیار علاقمندان گذاشته هست

حروف مثل بدن و اعداد مثل روح آن بدن هست و ارتعاش و امواجی که از هر حرف الفبا در جهان جاری و ساری می­شود به شکل « میدان نیرویی » هست که بر محتوای ماده تأثیر می­گذارد و به جهان شکل می بخشد

همین طور خواندن هر حرف الفبا صوتی ایجاد می­نمایـد که با دقت به درجه اقتدار و نیت خواننده آن صوت ؛ انرژی خاصی تولید می­کند که بر ماده پیرامون ما که در محتوای جهان چهار عنصری تعریف می­شود تأثیرات شگرفی ایجاد می­نمایـد .

یکـی از مهمترین نکات مهم در شاهکار آسمانها و زمین یعنی کتاب قرآن؛ اعتقاد به جهان غیب هست چنانچه بعد از سوره حمد بلافاصله در ابتدای سوره بقره چنین آمده هست :

 

بسم الله الرحمن الرحیم – الم – ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین

بدون هیچ شک ایـن کتاب راهنمای پرهیزگاران است .

آنانکه نماز می­خوانند و زکات می­پردازند و به جهان غیب ایمان دارند.

اعتقاد به جهان غیب یکـی از ویژگیها با ارزش فرد مؤمن هست و در قرآن ؛ جهان غیبْ جهان خدا و فرشتگان درگاه الهی مطرح شده است .

از نظر عرفانی ؛ جهان دارای چهار بعد هست : ناسوت یا جهان فانی و مادی ؛ ملکوت (جهان ملائک) ؛ جبروت (جهان معنا) ؛ و لاهوت (اهمیت عرش کبریایی ).

در ناسوت ؛ جهان با چشم سر قابل رویت هست ولی در بقیه ابعاد برای درک جهان غیب ؛ چشم دل یا چشم بصیرت نیاز هست تا بتوان اسرار و حقایق را دریافت.

در ابتدا ایـن اعتقاد به جهان غیب هست که خواندن نماز و دادن زکات و دیگـر مسایل دینی را معنا می­ بخشد و اعمال عبادی را حول محور الهی ؛ هدفمند و جهتدار و متمرکز می­سازد.

با ایـن تفاسیر ؛ اعتقاد به ایـن نکته که : الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البیان . خداوند رحمان بیان و نطق و گفتار را در خلق انسان از اهم مراتب وجود قرار داده هست و گفتار و بیان ؛ همه از اصوات و حروف و نمادهای الفبایی تشکیل یافته و هر نماد دارای اقتدار و پیامی هست که خداوند در نگارش آنها سوگند یاد فرموده :

ن و القلم و مایسطرون قسم به قلم و به آنچه می­نگارد.

دانش حروف و اعداد یکـی از جالبترین و عمیق ترین مفاهیم را برای اندیشه تحقیق گرِ انسان ی به ارمغان می­آورد.

Nov 11, 2016 – در این پست از سایت antique-book-treasure.ir جفر چیست؟ … معنی و مفهوم کامل علم جفر از زبان سایت ویکی پدیا دانشنامه و منبع بزرگ و قابل اطمینان …

جفر در لغت به معنای بزغاله یا پوست بزغاله است و چون اوراق اولیه جفر بر روی پوست … در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماورا ء کمیت آورد، مثلا مثلث و مربع … از انواع روش‌ها، می‌توان به جفر آدم، جفر منبری و . … نوشتار(های) وابسته: عناصر چهارگانه.

آنچه از مجموع روایات ائمه (ع) در مورد جفر بر می آید این است که جفر مجموعه ای از معارف … این علم در ادیان مختلف با نام های مختلفی نام گذاری شده و گروه های مختلفی مدعی آن بوده اند. … واژه “جفر” به معنای پوست بز یا میش یا گوساله[۱] است و آنچه از مجموعه روایات در مورد … امام صادق (ع) فرموند: نزد من است جفر احمر راوی عرض کرد : جفر احمر چیست؟

Aug 14, 2013 – همچنین، علم حروف را شعبه‌ای از جفر دانسته‌اند که در اصل به شناخت اسماء غیبی مربوط … فنیقیان مفهوم بنیادی الفبا را از عبریان و مصریان گرفتند، آن را … خود را دربارۀ چگونگی آفرینش و انواعِ عوالم و عقول بر آن نتایج تطبیق می‌دهد و برای ….. غربی نیز علامتهای خاصی دارند که با نشانه‌های شرقی آنها کمابیش همانند است.

default.aspx?PID=حروف و اعداد / علم جفر

www.razhayeparvaz.net/default.aspx?PID…/%20علم%۲۰جفر

دانش جفر دارای شاخه های گوناگون و متفاوتی است که هر یک کاربرد خاص خود را دارد … تا بازگشت به اصل اختصاص می یابد و یا نشانه خدا ، انسان و کائنات محسوب میشوند … قارع » است که قرآن کریم میفرماید : القارعه مالقارعه و تو چه دانی که قارعه چیست ! …. هر نام دارای معنای خاصی است و با تکرار یک نام به عنوان ذکر دائمی ، معنا و مفهوم آن نام …

Dec 30, 2015 – در این پست از سایت treasure-book.ir علوم غریبه چیست؟ … را با مفهوم و معنی علوم غریبه و متافیزیک آشنا کنیم پس با ما باشید … … خود نشانه و آیت عظمت خالق تواناست . … جفر در واقع به معنی پوست بزغاله ای است که وسیع باشد وچیزهای زیادی را در … یک نمونه از تله های موجود در حین گنج یابی …. انواع اشاره و نشانه ها

– سخنی مختصر در انواع مختلف بسط و تکسیر علم جفر – ملکوتی ها

www.malakootiha.com/سخنی-مختصر-در-انوع-مختلف-بسط-و-تک…

May 6, 2016 – سخنی مختصر در انواع مختلف بسط و تکسیر علم جفر , علم جفر چیستجفر در لغت به معنای پوست بزغاله میباشد و چون اولین بار بر روی … ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. ….. مجرب دعوت برهتیه مستجاب شدن دعا معنی قمر در عقرب مفهوم قمر در عقرب چگونه دعا کنیم چگونگی مستجاب شدن دعا.

از خرافات تا واقعیت علم حرف و جفر – جامعه مجازی رهپویان

rahpouyan.ir/…و…/از-خرافات-تا-واقعیت-علم-حرف-و-جفر-۴۱۲۱/

Dec 2, 2012 – جفر در واقع به معنی پوست بزغاله ای است که وسیع باشد و چیزهای … در علم جفر برای رسیدن به جواب سول، از روش های گوناگونی استفاده م … از انواع روش ها، می توان به جفر آدم، جفر منبری و . …. در منطق فیثاغورث عدد معنا و مفهوم کلی و ماورا ء کمیت آورد، مثلا مثلث و …. عدد ۱ : نشانه قدرت خلاقیت، حمایت، نیکی و خیر خواهی.

یا علم طلسمات که به جفر هندو مشهور است و به آن صفحه شرقی گفته می شود. … قرار می‌گیرد، [۳]پیرلوری، علم الحروف فی الاسلام، ص ۵۷ـ۵۸، ۶۱ـ۶۲؛ برای گزارش کلی از مفهوم سیمیا. …. آن است که این حروف نشانه آن بخش از عالم هستند که برای آن هیچ حساب و عددی مترتب نیست. … در ادامه، معنای کلمه در حروفی که آن را تشکیل داده‌اند تجلی می‌یابد.

دانلود کتاب جفر جامع pdf | عجیب و غریبه|دفینه وگنج

olumgaribe.ir/دانلود-کتاب-جفر-جامع-pdf/

Searches related to جفر چیست ؟ معنی و مفهوم جفر ، انواع نشانه های جفر

علم جفر آموزش

علم جفر دانلود کتاب

آموزش علم جفر به زبان ساده

نرم افزار جفر

 در این مطلب از سایت خودمونی شما عزیزان را با جفر و معنی و مفهوم جفر و انواع نشانه های جفر بیشتر آشنا کردیم و یک کلیپ و تعدادی عکس برای شما عزیزان به نمایش گذاشتیم امیدواریم که از مطلب ما خوشتان آمده باشد .

 

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

قالب وردپرس