خانه » مذهبی » دعاها » ختم برای عافیت از چشم زخم

ختم برای عافیت از چشم زخم

ختم برای عافیت از چشم زخمReviewed by سجاد on Nov 11Rating: 5.0

ختم برای عافیت از چشم زخم

ختم برای عافیت از چشم زخم

ختم برای عافیت از چشم زخم

در این مطلب می خواهیم برای شما دوستان عزیز در مورد ختم برای عافیت از چشم زخم برای شما توضیحاتی و آیاتی رو ارائه بدیم که می توانید با انجام دادن و خواندن آنها چشم زخم را از خودتون دور کنید.

در روایتی آمده است : چون کسی را چشم زخم رسیده باشد سوره مبارکه هُمَزه را با نیت خالص و توجه به خدا بخواند عافیت یابد

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ ﴿١﴾ الَّذِی جَمَعَ مَالا وَعَدَّدَهُ ﴿٢﴾ یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿٣﴾

کَلا لَیُنْبَذَنَّ فِی الْحُطَمَهِ ﴿۴﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَهُ ﴿۵﴾ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَهُ ﴿۶﴾

الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الأفْئِدَهِ ﴿٧﴾إِنَّهَا عَلَیْهِمْ مُؤْصَدَهٌ﴿٨﴾فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَهٍ﴿٩﴾

 

چشم زخم در قرآن
سحر چشم

سحر و جادو از توانمندی‌های ذاتی بشر هست و انسان ‌ها می‌توانند به اعتدال ذاتی و غیر اکتسابی به ایـن توانایی به صورت فعلی دست یابند و یا با آموزش و پرورش؛ استعداد و توانمندی ذاتی خویش را در ایـن زمینه آشکار سازند.

در قصه ی که قرآن دربـار ه مردم بابل گزارش می‌کند به مسأله وجود سحر و تعلیم آن به کمک دو فرشته الهی به نام هاروت و ماروت اشاره می‌نماید. در ایـن قصه که در سوره عظیم الشأن بقره آمده به خوبی تبیین و تحلیل می‌گردد که سحر و جادو قابل تعلیم و آموزش هست و کارکـرده ای بسیاری دارد و می‌تواند امری مثبت و سازنده و یا بد و زیان‌بـار باشد.

انسان ایـن استعداد و توانمندی را به طور ذاتی دارا می‌باشد که از عناصر فرامادی بهره گیری نماید و یا ابزارهای مادی را در کارها فرامادی به کار گیرد دربـار اخیر مراد آن هست که فرد می‌تواند از کارها مادی چون چشم برای امری معنوی مثل محبت و دشمنی بهره ببرد.

در قصه سحر جادوگران مصری و مبـار زه ایشان با حضرت موسی(علیه السلام) ایـن نکته مورد اصرار قرار می‌گیرد که سحر می‌تواند در چشم و تملک در آن باشد. از ایـن رو نفوذ جادوی ساحران فرعونی در چشم بنی اسرائیل بوده که سبب وحشت ایشان می‌شود. به ایـن معنا که فرد می‌تواند با اعمالی؛ در چشم فرد تصرف نماید و تأثیرات آن را در جان و روحش ببیند. پس با حرکت طناب‌ها و ریسمان‌ها در چشمان مردمان تملک شده و در جان ایشان وحشت و ترس افکنده می‌شود. (اعراف آیه ۱۱۶)

کافران مکه نیز در مساوی معجزات پیامبر(صلی الله علیه وآله) مدعی بودند که چشمانش در مساوی مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور شدند و در واقع پیامبر در چشمان ایشان تملک کـرده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. (حجر آیه ۱۴و ۱۵)

به هر حال شکی نمی باشد که انسان از توانایی خاص و خارق‌العاده ای برخوردار هست که موجبات تصرفات فرامادی و فرا طبیعی را فراهم می‌آورد.

 چشم زخم

یکـی از اقسام سحر و جادو؛ تصرفات چشم هست که چنان چه به گونه آسیب زا و زیان‌بـار باشد از آن به چشم زخم یاد می‌شود. چشم زخم به معنای آسیبی هست که چشم بد به فردی بزند. (فرهنگ فارسی ج۱ص۱۲۹۰)

بعضـی مفسران به بعضـی از آیات در قرآن به ایـن منظور تمسک کـرده ‌اند که یکـی از ایـن مسائل آیات ۵۱ و ۵۲ سوره عظیم الشأن قلم ( و ان یکاد)  هست که نظـر ات مفسران را به خود جلب کـرده است . خداوند متعال در ایـن دو آیه می‌فرماید: و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می‌گفتند او واقعاً دیوانه‌ای است . حال آنکه [قرآن] جز تذکری برای جهانیان نیست.

از ایـن آیه بعضـی معنای چشم زخم را برداشتند. ولی عده‌ای دیگر آن را معنایی کنایی و شدت غضب تعبیر کـرده ‌اند. حتی بعضـی گفته‌اند که ایـن آیه دلالت بر تضاد رفتاری کفار دارد؛ یعنی ضمناً با چشم‌های خود به اعجاز نگاه می‌کنند وقتی که قرآن برای آن‌ها خوانده می‌شود مجذوب می‌شوند و پشت سر پیامبر می‌گویند که پیامبر مجنون است .

قرآن در آیه ۶۷ سوره عظیم الشأن یوسف به توانایی و حقانیت چشم زخم اشاره می‌کند. در ایـن آیه حضرت یعقوب(علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می‌دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده‌گانه ایشان کسانی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می‌خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه‌های زیاد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج۱۱ ص۲۱۸) پس می‌توان گفت که چشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است . (مجمع‌البیان ج۵ و ۶ ص۳۸۰)

در واقع یعقوب(علیه السلام) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بود. هر چند که آن حضرت(علیه السلام) بر ایـن نکته تأکید می‌ورزد که قدرت انسان ‌های حاوی چشم زخم به گونه‌ای هست که او نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد مگر آن که عزم الهی به ایـن تعلق گیرد که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذارد.(یوسف/۶۷)

راه حل های از بیـن بردن چشم زخم,چشم زخم,دعای از بیـن بردن چشم زخم

مهم‌ترین آیه که دربـار ه چشم زخم بدان اشاره می‌شود آیه ۵۱ سوره عظیم الشأن قلم هست که دربـار ه پیامبر عزیز (صلی الله علیه وآله) آمده است .

در ایـن آیه آمده که کافران در کوشش بودند چشم زخمی به پیامبر(صلی الله علیه وآله) برسانند. آنان که از هر راهی کوشش می‌کردند تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران بهره گرفتند تا ایـن کار را انجام دهند. از ایـن رو خداوند متعال می‌فرماید: و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعواالذکر و یقولون انه لمجنون.

در ایـن آیه دلیل آنان برای به کارگیری سحر و جادو و چشم زخم آن هست که پیامبر را مجنون و جن زده می‌دانستند و ایـن وقتی بود که ذکر یعنی قرآن را شنیده بودند و آن را شگفت انگیز می‌پیدا کردن د. گمان بردن به ایـن که کلام انسان ی نمی باشد و می‌بایست کلام جنیان باشد و آنان می باشند که وی را به بند کشیده و از زبان محمد(صلی الله علیه و آله) سخن می‌گویند. باعث شد تا با به کارگیری سحر و چشم زخم؛ کوشش کنند وی را بکشند و یا آسیبی به او وارد سازند تا جن تسخیرکننده نیز بمیرد و یا برود.

واژه زلق در لسان العرب به معنای لغزیدن هست و زلق بابصار و لغزیدن به چشم یعنی ایـن که تو را با چشمانشان آزار رسانند و تو را از مقامی که داری بلغزانند.(لسان العرب ج۶ص۷۰) ایـن مقام همـان مسئله ذکر حکیم و قرآن زیادی بود که آنان را شگفت زده کـرده بود و برترین سخنوران و شاعران کافران در مساوی ش زانو به زمین زده بودند.

آیا قطعاً قرآن به مسئله چشم زخم اشاره کـرده است؟
برای جواب به ایـن سؤال  نمی‌توانیم جواب دقیقی بدهیم. بعضـی مفسران از بعضـی آیات اجمالاً به ایـن سرانجام رسیده‌اند که به مسئله چشم زخم اشاره شده است .

غیر از قرآن ما منبع دیگری به عنوان روایات و روایات نیز داریم که بعضـی روایات مسئله چشم زخم را مورد اشاره قرار داده‌اند و اکثر تحقیق گران امروزی نیز معتقد هستند که بعضـی چشم‌ها از یک قوت مغناطیسی خاصی برخوردارند که می‌تواند مثل اشعه لیزر عمل نماید . ایـن مسئله نیز از نظـر علم و نیز نظـر عقل قابل قبول هست که نیروهای فوق‌العاده ای در بعضـی اعضای بدن هست که تأثیراتی اعمال می‌کند.

چشم زخم در روایات
از نگاه روایی نیز نه تنها منعی در ایـن رابطه وجود ندارد؛ بلکه روایاتی وجود دارد که بر حسب آن می‌توان گفت مسئله چشم زخم تا میزانی قابل قبول است؛ برای مثال واژه‌هایی مثل رقی به معنای تعویذ و نوشتن دعاهایی برای چشم زخم وجود دارد. واژه  حرز که هر معصومی برای خود حرز دارد.

در روایات آمده که پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای از بیـن بردن چشم زخم برای امام حسن و امام حسین دعایی نوشته هست و پیامبر می‌فرماید که حضرت ابراهیم برای حضرت اسماعیل نیز این تعویذ برای دفع شر چشم را نوشته است . در نهج‌البلاغه آمده هست که العین حق والرقی حق چشم زخم حق هست و توسل به دعا برای دفع آن نیز حق است .

دستوراتی برای از بیـن بردن چشم زخم
ساده‌ترین دستور برای از بیـن بردن چشم زخم خواندن سوره عظیم الشأن ناس و فلق است . در روایات آمده هست که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) ایـن سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود هست : چنان چه کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب تهیه سه بـار   بگویید: ماشاء‌الله لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. در بعضـی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بیـن برود.

اما نبایستی از ایـن امر غافل شد که زیاده‌گویی ها در ایـن مسئله خیلی است . در بیـن توده مردم بعضـی از ایـن مباحث با خرافات عجین و سبب شده بعضـی اصل آن را نیز انکار کنند.

اسفند دود کردن و بهره گیری از مهره‌های آبی برای دور کردن چشم زخم مبنای روایی ندارد؛ موضوعاتی هست که بوسیـله مردم به بحث اضافه شده است . همان‌طور که در روایات و روایات آمده اصل تأثیر دعا برای دفع چشم زخم قابل انکار نیست؛ ولی باز کردن دکانی برای نوشتن دعا و ادعای دعانویسی به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ میدان دادن به ایـن اشخاص نیز گناه حساب می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که قرآن در این آیه بدان اشاره می‌کند پرهیز از کسانی هست که حاوی ایـن قدرت می باشند و نیز بهره گیری از شیوه‌هایی هست که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در مساوی شور چشمان یکـی از ایـن راه‌هاست . خواندن سوره عظیم الشأن معوذتین به خاص سوره فلق یکـی دیگر از شیوه‌های جلوگیری و بهبود است .

بعضـی گفته‌اند که آیه من شر حاسد اذا حسد؛ حاوی عائن یعنی فردی که با چشم آسیب می‌رساند نیز می‌شود؛ چون چشم زخم گاه از حسادت نفسانی برمی خیزد. به ایـن معنا که فرد هر وقت در دیگری نعمتی یافت و یا زیادی نعمتی را مشاهده کرد از روی حسادت می‌کوشد تا آن نعمت از او سلب شود و با شور چشمی می‌کوشد تا آن را از بیـن بردارد.

علامه طباطبایی در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی هست که هنگام مشاهده چیزی که در نظـر شور چشم؛ زیاد و تعجب انگیز هست محقق می‌شود. (المیزان ج۲۰ ؛ ص۳۹۳)

مطلب مرتبط:

اجبار دختران مسلمان به شنا مختلط با پسران حکم دادگاه حقوق بشر اروپا

دعا برای رسیدن به ثروت و غنی

ختم برای عافیت از چشم زخم
به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

قالب وردپرس
x

این مطالب را نیز ببینید!

دعای برای فروش ملک و زمین

دعای برای فروش ملک و زمینReviewed by سجاد on Nov 5Rating: 5.0دعای برای فروش ملک و زمین در این مطلب ...