خانه » علوم غریبه » علوم غریبه چیست و کاربرد آن چیست ؟ ، معنی و مفهوم علوم غریبه

علوم غریبه چیست و کاربرد آن چیست ؟ ، معنی و مفهوم علوم غریبه

علوم غریبه چیست و کاربرد آن چیست ؟ ، معنی و مفهوم علوم غریبهReviewed by Yoosefi on Mar 14Rating: 5.0

علوم غریبه چیست و کاربرد آن چیست ؟ ، معنی و مفهوم علوم غریبه

در این مطلب از سایت خودمونی میخواهیم شما عزیزان را با علوم غریبه و کاربرد و معنی و مفهوم علوم غریبه بیشتر آشنا کنیم و از شما سروران عزیز و گرامی خواهشمندیم که ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید .

Image result for ‫عکس علوم غریبه‬‎

علوم غریبه چیست ؟ ,  انواع علوم غریبه ,  معنی و مفهوم علوم غریبه  ,  آشنایی با علوم غریبه ,  معنی کلمه علوم غریبه ,  کشف علوم غریبه , آشنایی با انواع علوم غریبه , کاربرد علوم غریبه , دعوت در علوم غریبه ,  استاد عامل علوم غریبه , دعوت برهتیه , خاتم طاعت , موکل گرفتن , دعوت کواکب , بخورات در علوم غریبه , بخور دعا , اهمیت بخورات , انواع مندل در علوم غریبه , روش موکل گرفتن , احضار موکل ,, مهر طاعت علوم غریبه , دعای مهر و محبت  , زبان بند  ,  باطل کردن طلسم , ابطال و استخراج طلسمات , تلبیس آینه , آینه بینی , روش آینه بینی , دعوت در علوم غریبه و اهمیت بخورات

علوم غریبه چیست ؟

علوم غریبه چیست ؟
اگه بخوام کلی بگم : علوم غریبه همـان ند راهی برای رسیدن به خداوند و قرب الهی هست , برای مثال (شما یک ادم فقیر و محتاج رو در نظـر بگیرید , هیچ وقت چنین فردی که به نان شب خویش محتاج هست و هیچ بهره ای از ایـن علوم ندارد نمی تواند به فکر خدا باشد و به قرب الهی برسد) چه بسا کسانی که پول دارند ولی ایـن علم را ندارند پس به قرب الهی نمی رسند. اما کسانی که ایـن علم رابدانند چنانچه بخواهند وضعیت مالیشان خوب می شود و میتوانند با ایـن علم به درجه قرب الهی برسند و فوائد ی می باشند که احتیاجی به پول ندارند و با استفاده از ایـن علوم به قرب الهی می رسند مثل همـان دراویش زمانهای قدیم در واقع انها برای قرب الهی ایـن ریاضت را به خودشان تحمیل میکنند همـان ند قیام عاشورا( همـان طور که می دانید در ان موقع زعفر جنی پادشاه جنهای مسلمان با چندین هزار سرباز به یاری امام حسین-علیه السلام-شتافتند ولی ان حضرت کمک انان را رد کرد و در حدیثی امده که ان حضرت به زعفر قرمود : خود بهتر می دانی که چنانچه بخواهیم خودمان ایـن کار را (شکست دادن سپاه دشمن) بهتر از شما می توانیم انجام دهیم .
پس می توان نتیجه گرفت که ایـن علوم غریبه حاوی (رمل , جفر , نجوم , سلوک , حتی قران و روایت شناسی و….) می شـود ((با خدا باش پادشاهی کن(مثل اهل بیت و…) بی خدا باش هر چه خواهی کن( مثل جادوگران و کسانی که با نیروهای اهریمنی سرو کار دارند)).
تعریف دیگـر از علوم غریبه : در قدیم که مثل حالا روانشناس و متخصصی نبود , اشخاص عالم و فوائد ی بودند به نام فیلسوف . برای مثال : شخصی پیش یکـی از انان میرفت و می گفت که من یا فلانی مشکلی برایش پیش امده که سر به دیوار می کوبد و مدام ناله می نماید و دیوانه شده , بعد فرد فیلسوف که از علوم با خبر بود یا توسط احضار اجنه و یا با استفاده از رمل و جفر به مساله ان فرد جواب می گفت برای مثال می گفت : فلانی را فلان جن به خاطر فلان عملش مورد ازارو اذیت قرار می دهد و یا …. و چنانچه فرد فیلسوف تشخیص می داد که اجنه ایـن کار را کردن و اسم جن را بدست می اورد با استفاده از اعمالی برای مثال نوشتن طلسم و قسم نامه و دادن دستوراتی ویِژه که همه منطقی می باشند ان جن را از ان فرد دور می کرد.
امیدوارم با توضیحاتی که در بالا اوردم قضیه برایتان روشن شده باشد و با چشم دیگـر ی به ایـن علوم نگاه بکنید همچنین ایـن علوم را اشخاصی از طریق احضار اجنه و یا از طریق ملائک و… یاد گرفته (مثل پیامبران و امامان ما ) در طول سـال یان دراز اکثر ایـن علوم از بین رفته اند مثل سوزاندن کتابخانه های قدیمی توسط حمله مغولان در ایران و همه جهان

فرق راه عرفان با راه علوم غریبه

سخنی از علامه طباطبایی

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر قیّم المیزان ذیل آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ از سوره بقره که مربوط به قصه هاروت و ماروت است؛ بحثی فلسفی و علمی دارند و چون این دو بحث کاملاً مرتبط است؛ ترجمه خلاصه‌ای از آن را می‌آوریم و پس نکات مورد استفاده از سخن ایشان را آورده و آنگاه بحث را پی می‌گیریم.

بحث فلسفی (دربـار ه علوم غریبه)

«تجربه شخصی ما و حکایات شنیده شده شکی در وقوع کارهای خارق عادت باقی نمی‌گذارد. کمتر کسی هست (از ما) که کار خارق عادت ندیده یا نشنیده باشد. همه ما کم یا زیاد از این‌گونه کارها دیده و شنیده‌ایم.

چنانچه دقت کنیم؛ اکثر این کارها؛ به اسباب عادی طبیعی باز می‌گردد و سه گونه است:

  • الف. کارهای خارق عادتی که صاحبانش بر اثر تمرین و عادت بر آنها قدرت یافته‌اند؛ مثل میل کردن زهر؛ حمل اجسام سنگین و راه رفتن بر روی طناب در هوا.
  • ب. کارهای خارق عادتی که علتش بر مردم مجهول است؛ مثل اینکه کسی ماده‌ای به خود بمالد که مانع آتش باشد و پس وارد آتش شود یا نوشته‌ای نامرئی که در مساوی آتش ظاهر می‌شود.
  • ج. کارهای خارق عادتی که با حرکات سریع انجام می‌شود؛ مثل کارهای شعبده‌بازها.

همه این انواع سه‌گانه دارای اسباب و علل طبیعی و عادی می باشند که ما نمی‌فهمیم یا نمی‌توانیم؛ زیرا تمرین نکرده‌ایم.

اما همه کارهای خارق عادت چنین نیستند؛ یعنی همه مستند به اسباب طبیعی عادی نیستند؛ بلکه بعضی واقعا خارق عادت است . مثل خبر دادن از غیب و به خصوص آینده و نیز تأثیرگذاری در دوستی‌ها و دشمنی‌ها و گره‌زدن‌ها و گره‌گشایی‌ها و بیمار ساختن یا خواباندن اشویِژه و احضار ارواح یا حرکت دادن اجسام با عزم که این کارها از اصحاب ریاضت؛ دیده شده و قابل انکار نیست.

بعضی را خود دیده‌ایم و برخی را کسانی که سخنشان قابل تشکیک نیست؛ نقل کرده‌اند و اینک مرتاضان فراوانی در ایران و هند و دیگر کشورها می باشند که از این کارها می‌کنند.

چنانچه خوب در ریاضات این گروه و تجربه‌های عملی‌شان با همه تنوعی که دارند دقت کنیم؛ باید بگوییم این کارها همه مستند به «قوه عزم » و «ایمان به تأثیر» است . اما عزم تابع علم و اعتقاد است . این اراده تأثیرگذار گاه همیشه هست و گاه در ظرف شرایط خاصی پیدا می‌شود. شرایط ویِژه مثلاً در جای خاصی با مرکّب خاصی مطلب خاصی نوشته شود که در تأثیرگذاری در دوستی‌ها و دشمنی‌ها چنین است؛ یا ورد خاصّی (عوذه) خوانده شود و … . همه این شرایط برای پیدا شدن آن اراده تأثیرگذار است؛ چون علم چنانچه یقینی باشد؛ برای حواس انسان ی مشاهده متعلقش را به ارمغان می‌آورد و صحت این ادعا قابل آزمون است .

کافی هست به خود تلقین کنید که چیزی یا شخصی در جایی حاضر است . به این صورت که جز این مطلب به چیزی نیندیشید و هیچ شکی به خود راه ندهید. در این صورت آن شیء یا فرد را آن‌چنان که در نظـر داشتید؛ در مساوی تان حاضر می‌بینید.

چنانکه بعضی پزشکان امراض تهدید ناک را با تلقین سلامت ی به مریض بهبود کرده‌اند.

حال چنانچه عزم قوی شود؛ می‌تواند در دیگری همین اثر را بگذارد. بدون شرط یا در ظرف شرایط خاص.

از آنچه گفته شد؛ سه مطلب به دست می‌آید:

۱. ملاک در تأثیر اراده مالک خرق عادت؛ علم قطعی اوست؛ ولی مطابقت این علم با خارج ضروری نیست. شاهد این هست که کسانی که به تسخیر ستارگان معتقد بودند؛ یقین به رابطه با ارواح افلاک داشتند؛ با اینکه می‌دانیم فلک وجود خارجی ندارد. از همین قبیل هست آنان که با ملک و شیطان خود را مرتبط می‌دانند و اسمائی را از آنان واسطه قرار می‌دهند و نیز همین‌گونه هست کار صاحبان احضار ارواح. اینان هیچ دلیلی بر بودن ارواح در غیر از خیال و حسّشان ندارند؛ چون چنانچه روح در خارج حاضر می‌شد؛ باید همگان می‌فهمیدند و از اینجا جواب چهار شُبهه در باب احضار ارواح به دست می‌آید.

۲. صاحبان این عزم دو گروهند:

الف. کسانی که در عزم ‌شان بر قوّت نفس خود تکیه می‌کنند؛ مثل اصحاب ریاضات؛ قهراً این گروه میزان تأثیر عزم ‌شان محدود است؛ در خارج و از نظـر نفس مالک عزم . این تأثیرگذاری چنانچه با گزارش گرفتن یا یاری جنّ یا ارواح یا نفوس باشد؛ کهانت نامیده می‌شود و چنانچه با «دعوت» یا «عزیمت» یا «رُقْیه» باشد؛ سحر نامیده می‌شود.

ب. انبیا و اولیا که در تأثیر عزم ‌شان بر پروردگار اتکا دارند؛ اهل عبودیت و بندگی خدا و صاحبان یقین‌اند و هیچ چیز را جز به‌وسیله خدا و برای خدایشان نمی‌خواهند. اما این عزم پاک هست و از نفسی نشأت گرفته که هیچ استقلال و رنگ تمایلات نفسانی در آن وجود ندارد و تنها تکیه‌اش بر خدهست و لذا چون خدایی هست نه محدود هست و نه مقید. این تأثیرگذاری چنانچه همراه تحدی (دعوت به آوردن مشابه) باشد؛ معجزه نامیده می‌شود؛ چنانکه در مورد انبیا چنین هست و چنانچه بدون تحدی باشد یا همراه دعهست که استجابت دعا نام می‌گیرد و یا نیست که کرامت نامیده می‌شود.

۳. چنانچه مطلب وابسته به «قوت عزم » شد و عزم از این حیث دارای مراتب است؛ پس این امکان وجود دارد که برخی عزم ‌ها اثر بعضی دیگر را خنثی سازد؛ چنانکه معجزه می‌تواند سحر را ابطال کند یا برخی عزم ‌ها در بعضی انسان ‌ها تأثیر نگذارد؛ چنانکه در مورد خواب مغناطیسی و احضار ارواح کاملاً مشهود هست که مثلاً بعضی ارواح را هر کس نمی‌تواند احضار سازد.

بحثی علمی (دربـار ه علوم غریبه)

دانش‌هایی که دربـار ه تأثیرات شگفت‌آور و خوارق عادت بحث می‌کند؛ بسیار هست و ارائه نظـر یه‌ای کامل دربـار ه انواع آن و رابطه انواع بسیار سخت است .

مشهور ترین این دانش‌ها در میان اهلش این ۵ علم است:

۱. سیمیا: دانشی که دربـار ه چگونگی ترکیب کردن نیروهای ارادی با نیروهای مادّی خاصی برای دست‌یابی به تصرفات عجیب در امور طبیعت؛ بحث می‌کند. تصرف در خیال که «سحر العیون» نامیده می‌شود؛ از بخش‌های همین دانش است . این علم از بـار زترین مصادیق جادوست.

۲. لیمیا: دانشی هست که از چگونگی تأثیر عزم به وسیله اتصال صاحبش به ارواح قویّ عالی همـان ند ارواح موکل بر ستارگان و حوادث بحث می‌کند. این اتصال به‌وسیله تسخیر آنها یا استمداد از جنّ انجام می‌شود. این دانش فن تسخیر است .

۳. هیمیا: دانشی هست که دربـار ه ترکیب قوای عالم بالا با عناصر مادّه برای دست‌یابی بر تأثیرات عجیب بحث می‌کند. این همـان دانش طلسمات است . توضیح اینکه ستارگان و اوضاع آسمانی با حوادث مادی رابطه اتی دارند که چنانچه هماهنگ باشند؛ اثر می‌کنند؛ مثلاً چنانچه اشکال آسمانی مناسب با پدیده‌ای ـ همچون مرگ شخصی ـ با صورت مادی مناسبش ترکیب شود؛ مقصود (مرگ آن شخص) تحقق می‌یابد و این معنای طلسم است .

۴. ریمیا: دانشی هست که از کیفیت به کارگیری قوای مادی برای دست‌یابی به آثارشان به گونه‌ای که بر احساس دیگران خارق عادت جلوه کند؛ بحث می‌کند و این همـان شعبده است .

۵. کیمیا: دانشی هست که از چگونگی تبدیل صورت عناصر به یکدیگر (مثلاً مس به طلا) بحث می‌کند.

این پنج دانش را «علوم پنج‌گانه پنهان» می‌نامند. شیخ بهایی فرموده بهترین کتاب در این ۵ علم کتابی بود به نام «کلّه سرّ» که من در هرات دیدم و این نام از حروف آغازین این ۵ علم ترکیب شده است؛ یعنی کیمیا؛ لیمیا؛ هیمیا؛ سیمیا و ریمیا.

از کتب معتبر در این علوم خلاصه کتاب‌های بلیناس و رسـال ه‌های خسروشاهی و ذخیره اسکندری و سرّ مکتوم رازی و تسخیرات سکاکی و اعمال الکواکب السبعه حکیم طمطم هندی است .

از علومی که به علوم پنج‌گانه فوق ملحق می‌شود؛ علم أعداد و أوفاق هست که از رابطه ات اعداد و حروف برای مقاصدی استفاده می‌شود. به این صورت که اعداد یا حروف مناسب را در جدول‌هایی سه در سه یا چهار در چهار یا بیشتر به ترتیب خاصی می‌نویسند و از همین علوم است دانش خافیه که عبـار ت هست از شکستن و تقسیم حروف مطلوب یا آنچه با آن مناسب هست از دیگر اسما و بیرون آوردن اسامی فرشتگان یا جنّیان موکل بر امر مورد نظـر یا خواندن در عزائمی که از این اسماء گردآمده است؛ برای دسترسی به مطلوب.

از کتاب‌های معتبر در این فن کتاب‌های شیخ ابوالعباس تونی و سید حسین اخلاطی است .

از دیگر فنونی که امروزه به این علوم غریبه ملحق است؛ خواب مصنوعی و احضار ارواح هست که اینها ناشی از تأثیر عزم و تصرّف در خیال هست و کتاب‌های فراوانی دربـار ه‌اش نوشته شده هست و نیازی به یاد کرد آنها نیست».

(پایان سخن علامه طباطبایی)

نکات سخنان علامه طباطبایی

کمتر کسی به این زیبایی و اختصار دربـار ه علوم غریبه سخن گفته و بدین جهت ما همه عبـار ت را ترجمه نسبتاً آزاد کردیم و اینک به پاره‌ای نکات این گفتار اشاره می‌کنیم:

۱. کارهای خارق عادت دو دسته است؛ دسته‌ای از قبیل تردستی و چشم‌بندی هست و واقعاً خارق عادت نیست؛ مثل شعبده و دسته‌ای واقعاً خارق عادت است؛ مثل سحر.

۲. هر خارق عادتی مستند به تأثیر عزم هست و یقین به تأثیر و قوت عزم این کارهای عجیب را ایجاد می‌کند.

۳. یک راه عملی به عنوان آزمون برای کشف تأثیر اراده قوی این هست که انسان فرد یا چیزی را مدتی مورد توجّه تام خود قرار دهد؛ بعد از مدتی آن را در مساوی خود (در حاسّه خود) حاضر می‌بیند. مراد از حاسّه؛ خصوص چشم نیست بلکه هر حاسّه‌ای هست و چنانچه عزم قوی باشد؛ می‌تواند آنچه را که در حاسّه خود می‌یابد؛ در غیر خود یعنی در احساس او ایجاد کند.

۴. معنای ایجاد در حاسّه خود یا دیگران؛ همه‌جا حقانیت به معنای تحقق خارجی نیست.

۵. صاحبان این اراده تأثیرگذار دو دسته‌اند: گروهی بر قوت نفس خود متکی‌اند. اینان کاهنان؛ ساحران؛ اهل تسخیر و طلسم و … می‌باشند و گروهی بر پروردگارشان اتکا دارند؛ اینان انبیا و اوصیا و اولیایند و کار آنها معجزه و کرامت است .

۶. اراده انبیا و اولیا فانی در اراده الهی هست و لذا نه محدود هست و نه مقیّد.

۷. تفاوت اعجاز و کرامت به تحدّی و عدم تحدّی برمی‌گردد.

۸. عزم ‌های مؤثّر می‌توانند با یکدیگر به مواجهه برخیزند و یکدیگر را ابطال کنند.

۹. علوم غریبه فراوانند که امّهاتشان ۵ علم است: سحر؛ تسخیر؛ طلسم؛ شعبده و کیمیا و ۴ علم دیگر به اینها ملحق است: علم اعداد و أوفاق و حروف؛ علم تکسیر؛ خواب مغناطیسی و احضار ارواح.

۱۰. در همه این علوم کتاب‌های فراوانی نوشته شده و قابل تعلیم و تعلّم هست و بهترین کتاب در زمینه علوم پنج‌گانه از نظـر شیخ بهایی کتاب «کلّه سرّ» است .

بحث را در طی چند نکته پی می‌گیریم

۱. آموختن برخی از علوم غریبه از دیدگاه فقهای امامیه حرام است؛ مثل فراگرفتن سحر و یا احضار ارواح. این بحث را فقها به مناسبت در مبحث «مکاسب محرمه» ذکر کرده‌اند. اما عناوین ثانوی در همه جا کاربرد دارد و از این‌رو گفته‌اند چنانچه روزی در جامعه‌ای سحر رونق پیدا کرد و بعضی بی‌دینان با این حربه پوسیده به تضعیف دین پرداختند؛ گروهی باید سحر را بیاموزند تا بتوانند با آنان مواجهه کنند؛ ولی این‌گونه مسائل نادر هست و النادر کالمعدوم.

۲. در میان کسانی که به سیر و سلوک مشتهرند؛ گاه آگاهی و حتی استعمال و بکارگیری برخی از این علوم دیده شده است؛ همـان ند شیخ بهایی؛ حاج شیخ حسنعلی اصفهانی؛ علامه طباطبایی و …؛ ولی چون می‌دانیم اینان فوق حدّ عدالتند و از کبیره بلکه از اصرار بر صغایر اجتناب دارند؛ باید بگوییم از علوم غریبه محرّمه پرهیز داشته‌اند. یا به فتوای خود برخی از این علوم را مثل رمل یا کیمیا حرام نمی‌دانسته‌اند و یا به خاطر دفع مدعیان آن را فراگرفته بودند و جز در مسائل ی که صلاح می‌کرده است؛ به کار نمی‌بردند.

آنچه گفته شد به معنای تصحیح عملکرد آنان نیست؛ بلکه توجیهی بود برای آنچه واقع شده است؛ وگرنه حق همـان ‌طور که بسیاری از عرفا مثل استاد تصریح کرده‌اند؛ این هست که این علوم پایین‌تر از شأن انسان ی هست و چنانچه انسان طریق انسان یت را در پیش بگیرد؛ خودبه‌خود این دانش‌ها و بلکه برتر و بالاتر از آنها به او ارزانی می‌گردد. حیف عمر انسان ی هست که صرف علوم غریبه ـ اگرچه بخش حلال آنها ـ شود و لذا به نظـر می‌رسد همه یا بیشتر بزرگان که عرفان و این علوم را داشته‌اند؛ قبل از پرداختن به سلوک به آن علوم پرداخته بوده‌اند.

۳. این علوم گاه تهدید ناک جلوه می‌کند. مثلاً چنانچه کسی در راه تسخیر جنّیان موفق نشود؛ خود مسخّر آنان می‌گردد و بیچاره می‌شود [۲].

۴. عارف کامل مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد انصاری همدانی می‌فرموده است:

«هر کس با جنّیان سروکار داشته باشد؛ اگرچه با مؤمنین آنها؛ بیچاره می‌شود و کافر از دنیا می‌رود» [۳].

ایشان می‌فرمودند:

من دو طایفه از جنیان را که یک طایفه مؤمن و یک طایفه کافر بودند؛ تسخیر کردم و هر کدام را تنها یک بـار برای امتحان احضار کردم و دیگر هرگز احضارشان نکردم و نخواهم کرد [۴].

اما سخن مرحوم انصاری مصداق «ما من عام الا و قد خصّ»؛ «هیچ مطلب کلّی بی‌تخصیص و استثنا وجود ندارد» است . مسلّماً بزرگانی بوده‌اند که با جنّیان در رابطه بوده‌اند و در اوج ایمان به سر برده تا از دنیا رفته‌اند؛ نمونه آشکار آن؛ مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی هست که هنوز قبرش مایه برکات و کرامات است .

۵. نکته اصلی در این هست که این علوم ممکن هست در برخی آثار؛ با آثار برخی مراحل سلوکی اشتراکاتی داشته باشد؛ مثلاً سـال کی که بر اثر سلوک به مثال و ملکوت اشیاء راه یافته؛ اِخبـار از غیب دارد و مرتاضی که با جنّ یا روح گاو مرتبط است؛ اخبـار از غیب دارد. پس نمی‌توان با صرف رؤیت این آثار که ممکن است مشترک باشد؛ به عارف و یا سـال ک بودن صاحبش حکم کرد. برای معرفت انسان کامل و سـال ک راه دیگری وجود دارد. حقیر در حدّ خود بسیار دیده‌ام که بعضی گرفتار شیاطینی شده‌اند؛ چون از این نکته با ارزش غفلت ورزیده‌اند. مرحوم علامه طباطبایی بر این بخش از کتاب سیر و سلوک منسوب به علامه بحر‌العلوم بسیار تأکید می‌ورزید:

«و اما استاد عام شناخته نمی‌شود؛ مگر به مصاحبت او در خلأ و ملأ و معاشرت باطنیه و ملاحظه تمامیّت ایمان جوارح و نفس او و زینهار به ظهور خوارق عادات و بیان دقائق و نکات و اظهار خفایای آفاقیّه و خبایای انفسیّه و تبدّل بعضی از حالات خود به متابعت او فریفته نباید شد. چه اشراف بر خواطر و اطّلاع بر دقائق و عبور بر ماء و نار و طیّ زمین و هوا و استحضار از آینده و امثال اینها در مرتبه «مکاشفه روحیّه» حاصل می‌شود و از این وهله تا سرمنزل مقصود راه بی‌نهایت هست و بسی منازل و مراحل هست و بسی راهروان این وهله را طی کرده و از آن بعد از راه افتاده و به وادی دزدان و ابالسه داخل گشته و از این راه بسی کفّار را اقتدا و بر بسیاری از امور حاصل بلکه از تجلیّات صفاتیه نیز پی به وصول صاحبش به منزل نتوان برد و آن چه ویژه واصلین هست «تجلیّات ذاتیه» هست و آن نیز قسم ربّانیه‌اش؛ نه روحانیّه».

در این عبـار ت نه تنها از ارادت به صاحبان ریاضت‌های باطل نهی شده؛ بلکه حتی از ارادت به انسان ناکاملی که به مقام تجلیات صفاتی رسیده منع شده هست و چنانچه انسان به کامل دست نیافت؛ تفصیلی در مسأله هست که در بحث «راهنمای سفر» گذشت.

۶. اما اشتراک در آثار در ریاضت‌های باطل و علوم غریبه با راه سلوک الی الله تا مراحلی هست و بعد از آن دست غیر سـال کان کوتاه است؛ ولی این به معنای جواز ارادت به انسان ناکامل نیست.

۷. عارفان و سـال کان راستین به کرامات وقعی نمی‌نهند و به آن دل نمی‌بندند و می‌دانند که دل بستن همـان و توقّف همـان . آن توقّف در قبر و لذا از اظهار آن جز در مسائل ضرورت و مصلحت گریزانند و سخنشان این است: «الکرامات حیض الرجال»؛ «کرامات در حکم حیض مردان خداست».

۸. تفاوت اساسی صاحبان ریاضت‌های باطل با انبیا و اولیا ‌در این هست که اگرچه هر دو گروه دارای قوّت نفس و اراده اثر بخش ند؛ اما در دو طریق رهسپارند. گروه نخست در راه «تقویت نفس» گام برمی‌دارند و گروه دوم در راه «فنای نفس» پیشگامند. این کجا و آن کجا؟ میان راهِ آتش زدن بر خودیّت آن آتشی که در پی‌اش باد است

ا راه اثبات و تقویت انانیت؛ هیچ نسبتی نیست.

مرحوم آیت‌الله انصاری و استاد می‌فرمودند:

«فرق تصوّف منحرف با عرفان در این هست که آنان خودآگاه یا ناخودآگاه در صدد تقویت نفس‌اند و عارفان در صدد فنای نفس در پیشگاه حضرت حق».

۹. در زندگی‌نامه بعضی از عارفان می‌خوانیم که به مرتاض‌هایی برخورده‌اند و آنان می‌خواسته‌اند و گاه اصرار می‌ورزیده‌اند که به عارفان دانش کیمیا تعلیم دهند و عارفان به شدّت امتناع ورزیده‌اند و زبان حال یا قالشان این بوده هست که کیمیا آن هست که مس وجود را طلا کند؛ نه اینکه فلزی را به فلزی تبدیل کند تا ارزشش افزایش یابد و با آن متاع دنیا تحصیل گردد. از کسانی که مورد این امتحان قرار گرفته‌اند و اینک به خاطر دارم اینانند: مرحوم سید احمد کربلایی؛ مرحوم قاضی و مرحوم علامه طهرانی.

سرّ مطلب همـان هست که قبلاً گفته شد. این علوم پایین‌تر از شأن انسان ی هست و باید آنها به سراغ انسان ی بیایند؛ نه اینکه انسان به دنبال آنها برود.

دانش بشری بر طبق یک بخش‌بندی عام و کلی به دو شعبۀ علوم غریبه(=علوم خفیه) و علوم طبیعی(=علوم متعارف) تقسیم می‌شده‌است . علوم طبیعی؛ علومی‌اند که با ساز و کارهایی متعارف؛ از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسند؛ مثل فیزیک؛ ریاضی؛ جامعه‌شناسی؛ زبان‌شناسی و دیگـر علوم متعارف. ایـن علوم را همین طور بدین دلیل علوم طبیعی و متعارف می‌نامیدند که بشر در زندگانی جاری و طبیعی خود با ایـن علوم سر و کار دارد. اما بعضی علوم بودند که با بهره‌گیری از سازوکارها و قواعد و فرمول‌های رازآمیز و نامتعارف که اسرارشان نزد صاحبان ایـن علوم مخفی بود؛ از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسیدند.ایـن دسته از علوم را علوم غریبه یا خفیه می‌نامیدند.
سبب غریب و خفی بودن ایـن علوم؛ مقدمات و مواد اطلاعاتی آنها نبوده؛ بلکه فرمول‌ها و ساز و کار استخراج نتایج بوده که نامتعارف و غریب و خفیه بودند. مثل علم رمل که مقدمات اطلاعاتیش؛ پدیده‌ای هست که کاملاً عادی و قابل دسترس برای همگان و آن؛ گرداندن تعدادی ریگ در دست و ریختن آنها به وضعی اتفاقی است . اما فرمول‌های استخراج نتیجه از ایـن مقدمات اطلاعاتی؛ رازآمیز و غریب‌‌اند؛ یا علم جَفر و علم‌الاعداد که مقدماتشان؛ پدیده‌هایی شناخته شده از قبیل حروف و اعداد است؛ اما روش‌های استخراج نتایج؛ ایـن علوم را در زمرۀ علوم غریبه قرار می‌داده‌است .
در یک تقسیم بندى علوم را به دو بخش تقسیم کرده اند علوم خفى (علوم غریبه) و علوم حبى (علوم مثل علوم نظـر ى و تجربى). خفى به معنى پنهان و جلى به معنى آشکار است . بنابراین علوم غربیه جزو علومى هست که اربابان این فن و یا علم آن را همواره از انظار نامحرمان و ناشناسان پنهان داشته و در تعلیم و تعلم وى شرایطى را ملحوظ نظـر قرار مى داده اند ؛ و این علوم نیز خود داراى شاخه هاى گوناگونى است .
فلذا علوم غریبه برای استفاده شخصی و یا آواره کردن و سرگردان نمودن کسی به وجود نیآمده هست ؛ با علوم غریبه می توان به بر برخى اسرار و اخبـار نهان دست یافت ؛ بله علومی مثل رمل ؛ جفر و … جزوی از علوم غریبه می باشند

علوم غریبه؛ علومى مثل علم حروف و اعداد؛ علم اوفاق؛ جفر؛ (جفر صغیر و جفر کبیر) خافیه؛ کیمیا؛ لیمیا؛ هیمیا؛ سیمیا؛ ریمیا و علوم دیگـر هست که شیخ بهایى ایـن علوم را در کتاب «کلّه سرّ» جمع کرده هست که هر حرفى اشاره به علمى دارد. توضیح ایـن علوم در جلد اول «المیزان » ؛ ص ۲۴۶ بیان شده است . سفارش بزرگان اهل کمال و معنا ایـن هست که طالبان کمال و قرب خداوند عمر ارزشمند و سرمایه نفس جوانی را صرف اموری ماندگار و مهم که آنها را به عالم معنا و به هدف آفرینش و خلقت نزدیکتر سازد, بنمایـن د و از فرصت محدود عمر و جوانی, برترین و بیشترین استفاده را بنمایـن د.
به همین خاطر بزرگان اهل کمال و متخصصین علوم الهی و سیر الی الله مثل مرحوم قاضی (اعلی الله مقامه الشریف) فرزندان خود را از آموختن علوم غریبه و صرف عمر در راه تحصیل آنها منع می کردند در عوض آنها را به یاد و ذکر و مراقبه پروردگار و کوشش در راه بندگی و معرفت او ترغیب و تشویق می کـرده اند.ایـن گونه علوم با وجود داشتن آثاری مطلوب, دارای آفات و آثار نامطلوب زیادی می باشند و هر چند مدعیان فراگیری و برخورداری از ایـن علوم زیاد و زیاد می باشند ولی در عین حال اساتید ایـن فن که در کار خود خبره و کارشناس باشند و قابل اعتماد و وثوق باشند و اهل شیادی کلاه برداری و شهرت و مرید پروری و اسم و رسم به زدن نباشند, بسیار کم است .
ورود در ایـن راه علاوه بر تهدید اتی که دارد و امور ناشناخته ای که انسان با آنها مواجه می شـود که ممکن است ایمان و اعتقاد و سلامت فکر و اندیشه او را با تهدید مواجه سازد, از نظـر ثمرات و بازدهی امر معین و شناخته شده ای ناست . عده زیادی که وارد ایـن وادی شده اند به انحرافات دچار شده اند.
با انجام اموری مثل تسخیر جن دچار محرمات شده اند و از اسرار مردم سر درآورده و آبروی مردم را بر باد داده اند یا با احضار ارواح و رابطه با مردگان و نقل اخبـار و اسرار مردم وارد ورطه غیبت و تهمت و ایـن گونه محرمات شده اند. پس توصیه ما ایـن هست که زمان و عمر و جوانی خود را صرف امور ضروری تر و با ارزش تر بنمایید.و با مطالعه کتب اسلامی مثل کتاب های استاد شهید مطهری و استاد مصباح یزدی و کتبی که پیرامون معارف دین هست و سبب کسترش اطلاعات دینی و معرفتی شما می شـود و بصیرت و روشنی زیادتری در مورد دین و اعتقادات خود پیدا می بکنید , اعتقادات و بنیان دینی خود را تعمیق بخشید.
در عین حال پیرامون علوم غریبه همچنین میتوانید به کتاب زیر مراجعه نمایید:
۱-گنجینه دانش, خزائن الاسرار, ایوب صادقی نزاد, نشر میراث ماندگار.
۲- «مفاتیح المفالیق و زبده الالواح» محمود دهدار عیانى
۳- «شرح کنوزالاسما» عیانى که استاد علامه حسن‏زاده آملى در کلمه ۳۴۳ از کتاب هزار و یک کلمه به طور مبسوط آن اشعار را توضیح داده است .

انسان موجود بسیار پیچیده‌ای هست و دارای قدرتهای عجیب و غریب زیاد می‌باشد؛ که ایـن خود نشانه و آیت عظمت خالق تواناست .
از ایـن روست که می‌تواند کارهای خارق‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد؛ ایـن گونه کارها اکثرا ً از ابعاد فیزیک و متافیزیک وجود بشرمنشاء می‌گیرد
در بعد فیزیک انسان می‌تواند با یاری وسائل و با انجام تمرینات؛ سرعت خود را در انجام بعضی کارها افزوده شدن دهد و یا نسبت به بعضی پدیده‌ها عادت پیدا کند که برای بقیه ین عجیب می‌نمایـد
در بعد متافیزیک انجام ایـن کار با استفاده از نیروی‌های روانی؛ فراروانی و روحی صورت می‌گیرد.
بعضی اشخاص با بهره‌گیری از ایـن توانایی‌های خارق‌العاده اقدام به پیشبرد اهداف شوم خود می‌کنند و یا
حداقل ایـن امور را بهانه‌ای برای کسب درآمدهای مالی و مادی قرار می‌دهند. اما محدود کسانی یافت می‌شوند که از ایـن توانمندی هابرای خدمت به خلق و یا در انجام کارهای خیر و مثبت بهره می‌گیرند.درجامعه امروز علی‌رغم تمام پیشرفته ای صنعتی وعلمی؛ هنوز اشخاص زیادی برای حل مشکلات
خود به ایـن روشها روی می‌آورند و به ایـن بهانه‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. لذا بر آنیم تا با تشریح و نقدو ارزیابی ایـن مقولات آگاهی ضروری را به عموم منتقل کرده تا جلوی سوء استفاده بعضی اشخاص فرصت طلب گرفته شود؛ همین طور می‌خواهیم یادآور شویم که یگانه قدرت اثر بخش در عالم خدای قادر می‌باشد (لله الوامیزان القهار)؛ لذا بهتر هست برای حل مشکلات بجای روی آوردن به سحر- طلسم؛ جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم؛

انجام امور خارق‌العاده اکثرا ً از طریق علوم غریبه صورت می‌گیرد

علوم غریبه همـان ند راهی برای رسیدن به خداوند و قرب الهی هست , برای مثال (شما یک ادم فقیر و محتاج رو در نظـر بگیرید , هیچ وقت چنین فردی که به نان شب خویش محتاج هست و هیچ بهره ای از ایـن علوم ندارد نمی تواند به فکر خدا باشد و به قرب الهی برسد) چه بسا کسانی که پول دارند ولی ایـن علم را ندارند پس به قرب الهی نمی رسند. اما کسانی که ایـن علم رابدانند چنانچه بخواهند وضعیت مالیشان خوب می شود و میتوانند با ایـن علم به درجه قرب الهی برسند و فوائد ی می باشند که احتیاجی به پول ندارند و با استفاده از ایـن علوم به قرب الهی می رسند مثل همـان دراویش زمانهای قدیم در واقع انها برای قرب الهی ایـن ریاضت را به خودشان تحمیل میکنند همـان ند قیام عاشورا( همـان طور که می دانید در ان موقع زعفر جنی پادشاه جنهای مسلمان با چندین هزار سرباز به یاری امام حسین-علیه السلام-شتافتند ولی ان حضرت کمک انان را رد کرد و در حدیثی امده که ان حضرت به زعفر قرمود : خود بهتر می دانی که چنانچه بخواهیم خودمان ایـن کار را (شکست دادن سپاه دشمن) بهتر از شما می توانیم انجام دهیم .

پس می توان نتیجه گرفت که ایـن علوم غریبه حاوی (رمل , جفر , نجوم , سلوک , حتی قران و روایت شناسی و….) می شـود .

تعریف دیگـر از علوم غریبه : در قدیم که مثل حالا روانشناس و متخصصی نبود , اشخاص عالم و فوائد ی بودند به نام فیلسوف . برای مثال : شخصی پیش یکـی از انان میرفت و می گفت که من یا فلانی مشکلی برایش پیش امده که سر به دیوار می کوبد و مدام ناله می نماید و دیوانه شده , بعد فرد فیلسوف که از علوم با خبر بود یا توسط احضار اجنه و یا با استفاده از رمل و جفر به مساله ان فرد جواب می گفت برای مثال می گفت : فلانی را فلان جن به خاطر فلان عملش مورد ازارو اذیت قرار می دهد و یا …. و چنانچه فرد فیلسوف تشخیص می داد که اجنه ایـن کار را کردن و اسم جن را بدست می اورد با استفاده از اعمالی برای مثال نوشتن طلسم و قسم نامه و دادن دستوراتی ویِژه که همه منطقی می باشند ان جن را از ان فرد دور می کرد.

علوم خفیه

علوم خَفیّه یا علوم غریبه یکـی از دو شاخهٔ «علوم» در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام آموزش مدارس اسلامی بوده‌است . شاخهٔ دیگـر ؛ یعنی علوم جَلیّه؛ به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط هست قوانین معین ی داشت و در کتاب‌ها نوشته و در مکاتب تدریس می‌شد؛ ولی علوم خفیه – که علوم غریبه نامیده می‌شوند – به نیروهای مافوق طبیعت می‌پردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان می‌ماند. اگرچه نمی‌توان علوم خفیه و علوم جلیّه را به ترتیب به همـان متافیزیک و فیزیک ارسطویی ترجمه کرد؛ اما مشابهت بسیاری بین چنین تقسیم‌بندیهایی وجود دارد.

باور اکثریت تحقیق گران امروزی بر ایـن هست که توضیحات و ادعاهای نهان‌شناسی یا همـان علوم خفیه با علم امروزین سازگاری ندارد و از راه‌های علمی بر مبنای شیوه علمی اثبات‌پذیر نیست. به عبـار ت دیگـر علم امروزی تماماً در زمرهٔ علوم جلیّه می‌گنجد.

شاخه‌ها

علوم و فنونی مثل طالع‌بینی؛ جفر (علم الحروف) و رمل (علم نقطه) (احضار جن)(کارگشایی)(بخت گشایی)(طلب فرزند) (محبت) (طلسمات و جادو) در رابطه با علوم شکل گرفتند و استفاده می‌شوند.

کلیه شاخه‌های علوم غریبه در کتب شیعه به ۳۴ شاخه به قرار زیر تقسیم می‌شود:

  • خمسهٔ مُحتجبه (کیمیا · لیمیا · هیمیا · سیمیا · ریمیا)
  • فوائد شناسی (فوائد اسماءالله · فوائد آیات و سوره‌ها · فوائد ادعیه · حرز · فوائد اوراد و اذکار و ختومات · فوائد تعاویذ و رُقی · فوائد حروف و جُمَل و اشکال · فوائد الاشیاء · فوائد طبع‌ها)
  • جفر · رمل · عددشناسی · علم اوفاق · تفأل · استخاره · علم الاعضاء · علم الاکتاف · وهم و دم · قیافه‌شناسی · کف‌بینی · ستاره بینی · ملاحم · تعبیر خواب · هیپنوتیزم · مانیه‌تیزم · تلقین به نفس · تله‌پاتی · تخلیه روح · روشن‌بینی

حل مسائل و…

خمسه مُحتجبه

خمسه مُحتجبه از شاخه‌های علوم خفیه می‌باشد که مشتمل بر دانشهای زیر است:

  • کیمیا: کوشش در دگرش (تبدیل) کانی‌ها و فلزات؛ علم اکسیر.
  • لیمیا: تبدیل قوای فاعل به مفعول یا بالعکس؛ علم طلسمات.
  • هیمیا: احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آنها؛ علم تسخیرات.
  • سیمیا: راز و رمز اعداد دیدن و تصرف موجودات تبسیار ؛ علم خیالات.
  • ریمیا: تردستی یا علم شعبدات.

پنج حرف اول نام ایـن شاخه‌ها که «خمسه محتجبه» نامیده می‌شدند؛ عبـار ت «کُلَه سِر» را می‌سازد که به مفهوم مجموعهٔ اسرار است . [۱] و کَلِّه سَر یاد شده هست که مراد از او داشتن مغز و مفکره پر قدرت هست و چنانچه کسی را ایـن اسباب در دسترس نباشد؛ نبایستی وارد ایـن مقوله گردد.

فوائد شناسی

فوائد ‌شناسی گونه‌ای از علوم خفیه هست که می‌تواند حاوی مباحث زیر باشد:

  • تعویذ (حرز): در بین بسیاری اقوام از دیرباز باور به جن و موجودات فراطبیعی آسیب‌رسان رونق داشته و برای احساس امنیت در قبال آن‌ها بعضی اشخاص ورد و ذکرهایی را نوشته و با خود همراه می‌کنند که به ایـن وردها و نوشته‌ها تَعویذ گفته می‌شود. گاه به ایـن منظور؛ گوهر؛ تکه‌سنگ؛ نگاره؛ سکه؛ آویزه؛ انگشتر؛ تندیس؛ گیاه یا جانور به کار می‌رود.
  • عددشناسی (یا علم اعداد): عددشناسی یعنی تفسیر اعداد به وسیله اعداد. عددشناسی پایه علم حروف است . عددشناسی در طالع بینی استفاده می‌شود. عددشناسی برای شخصیت شناسی استفاده می‌شود.
  • فوائد اسماءالله
  • فوائد آیات و سوره‌ها
  • فوائد ادعیه
  • فوائد اوراد و اذکار و ختومات
  • فوائد تعاویذ و رُقی
  • فوائد حروف و جُمَل و اشکال
  • فوائد الاشیاء
  • فوائد طبع‌ها
  • فوائد سنگ‌ها

کتب علوم خفیه

از قدیمی‌ترین نام‌هایی که با علوم خفیه پیوند خورده؛ نام بلیناس حکیم است؛ که در منابع اکثر جمله کتاب الفهرست (تألیف در ۳۷۷ هجری)[۲] و تاریخ الحکماء[۳] به عنوان بنیان‌گذار علوم غریبه یاد شده‌است . از اوستن؛ کیمیچنانچه زمان هخامنشی به عنوان نخستین فردی که دربـار هٔ جادو نوشته است؛ یاد شده است . در بین تحقیق گران ایرانی ابن سینا؛ خواجه نصیرالدین طوسی و شیخ بهائی در مورد علوم غریبه آثاری دارند. ابن سینا رسـال هٔ کنوزالمعزم ین را درایـن مورد نوشت و رسـال ه شاقول را گسترش داد و پارت ‌هایی از کشکول شیخ بهایی به علوم غریبه و فوائد اسماء حسنی اختصاص دارد. از جمله اساتید برجسته عصر حاضر استاد انصاری می‌باشد که سـال ‌ها در زمینه علوم غریبه تحقیق نمونده‌اند و ریاضتهای زیاد کشیده‌اند و حالا از علم خود به بسیاری کمک کرده ‌اند.

علوم غریبه چیست و کاربرد آن چیست؟تسخیر ارواح،احضار جن ،تسخیر …

forum.roq.ir/p21706

Jun 15, 2014 – در یک تقسیم بندى علوم را به دو بخش تقسیم نموده اند علوم خفى (علوم غریبه) و علوم حبى (علوم مانند علوم نظرى و تجربى). خفى به معنى پنهان و جلى به …

Dec 30, 2015 – در این پست از سایت treasure-book.ir علوم غریبه چیست؟ … کامل و جامع شما را با مفهوم و معنی علوم غریبه و متافیزیک آشنا کنیم پس با ما باشید …

علوم خفیه – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/علوم_خفیه

علوم خَفیّه یا علوم غریبه یکی از دو شاخهٔ «علوم» در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام … محتجبه» نامیده می‌شدند، عبارت «کُلَه سِر» را می‌سازد که به معنی مجموعهٔ اسرار است.

آیا علوم کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا از علوم مورد قبول دین هستند …

www.islamquest.net › خانهگنجینه پاسخ‌هافلسفه

آیا علوم غریبه؛ مثل علوم کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا از علوم دینی و الاهی اند؟ پاسخ اجمالی … تعریف و توضیح هر کدام به بیانی که علامه طباطبائی در تفسیر المیزان [۲] آورده، به این شرح است؛. ۱٫ کیمیاء؛ که … حکم شرعی آن چیست؟ ۵۹۱۷ حقوق و ….. استمناء، انواع مختلف دارد؛ مانند بازی کردن با آلت، خارج شدن منی به واسطه لذت بردن .

مدخل برگزیده : حُروف، اَسْرار، یکی از علوم خفیه/ پرویز اذکائی

www.cgie.org.ir/…/حُروف،-اَسْرار،—یکی-از-علوم-خفیه–پروی…

Aug 14, 2013 – تعریف: دانش اسرار حروف را در میان مسلمانان «سیمیا» می‌نامند، و این لفظ در اصطلاح … این علم یکی از اقسام پنج‌گانۀ علوم خفیه یا غریبه، یعنی کیمیا، لیمیا، هیمیا، … فنیقیان مفهوم بنیادی الفبا را از عبریان و مصریان گرفتند، آن را …

متافیزیک و علوم غریبه

metalife.mihanblog.com/

انجام دادن اعمال و دستورات علوم خفیه بدون اجازه استاد و خودسرانه و نداشتن علم … فعال کردن انرژی “چی “به معنی بیدار کردن کندالینی نیست بلکه چند درجه پایین …. خجالت ندارد چون این خود شما هستید و نه یک غریبه– اگر دوست دارید برای کسی که از دست … شود و زمین را می چرخاند و گیاهان و انواع حیات را می سازد و انرژی موجود در این انواع حیات …

Dec 12, 2014 – استاد عامل علوم غریبه , دعوت برهتیه , خاتم طاعت , موکل گرفتن , دعوت در علوم غریبه و اهمیت … واقعیت این است که تسخیر به اجبار یا همان تسخیر قهری معنای دیگرش اجبار به حضور … نکات مهم در دعوت کواکب و همچنین وفق آنها چیست؟ … بخورات در علوم غریبه , بخور دعا , اهمیت بخورات , انواع مندل در علوم غریبه , روش موکل …

علوم غریبه چیست – رز بلاگ

weblogzaer.rozblog.com/post/184/علوم-غریبه-چیست.html

۷ days ago – 15 ژوئن ۲۰۱۴ … دانش بشری بر اساس یک بخش‌بندی عام و کلی به…,علوم غریبه چیست,رزبلاگ. … تفسیر قیّم المیزان ذیل آیات ۱۰۲ و ۱۰۳ از سوره بقره که مربوط به داستان هاروت و … ۷ . علوم … نخست باید مفهوم علوم غریبه و …Searches …

علوم غریبه چیست ؟ – انجمن پاتوق یو

talk.patoghu.com › انجمن های عمومیعلوم روحیمتفرقه
Jan 18, 2009 – 6 posts

اگه بخوام کلی بگم : علوم غریبه همانند راهی برای رسیدن به خداوند و قرب … تعریف دیگر از علوم غریبه : در گذشته که مثل حالا روانشناس و … برخی افراد با بهره‌گیری از این توانایی‌های خارق‌العاده اقدام به پیشبرد اهداف شوم خود می‌کنند و یا

تفاوت عرفان با علوم غریبه – عرفان و حکمت

erfanvahekmat.com/دانشنامه/تفاوت_عرفان_با_علوم_غریبه

Searches related to علوم غریبه چیست ؟ ، معنی و مفهوم علوم غریبه

علوم غریبه و اسرار

علوم غریبه ابن سینا

علوم جفر

علم سیمیا

به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*