خانه » گنج و دفینه » جوغن » کشف اسرار و نشانه های جفر ، رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر

کشف اسرار و نشانه های جفر ، رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر

کشف اسرار و نشانه های جفر ، رمزگشایی اسرار و نشانه های جفرReviewed by Admin on Mar 12Rating: 5.0

کشف اسرار و نشانه های جفر ؛   رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر

در ایـن مطلب از سایت خودمونی میخواهیم شما عزیزان را با کشف اسرار و نشانه های جفر و رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر  بیشتر آشنا کنیم و از شما سروران محترم خواهشمندیم که ما را تا انتها ایـن مطلب همراهی بکنید .

Image result for ‫کشف اسرار و نشانه های جفر ؛ رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر‬‎

جفر, علم جفر,آموزش جفر,دریافت جفر,دریافت کتاب جفر,علم جفر آموزش,علوم جفر,کتاب جفر ,  اسرار مخفی کابوک ,  اسرار و نشانه های علم جفر ,  رمزگشایی علم جفر ,  تحلیل نشانه های جفر

رمزگشایی اسرار و رازهای همه مسکن های کتاب جفر جامع

پرده از رازهای کتاب جفر کامل برداشته شد.

کشف اوّل

طلسمات محافظ قرآنی

تمام علاقمندان به علم شریف و ظریف و بسیار متعالی « جفر » با کتاب   « جفر کامل » آشنا می باشند . این کتاب ۷۸۴ صفحه دارد و در هر صفحه آن جدولی رسم شده که آن ۷۸۴ مسکن دارد وداخل هر مسکن ای چهار حرف ازحروف الفباء رسم شده است . مثلاً در اوّلین مسکن از اولین صفحه این کتاب چهارحرف«الف » به این شکل ( ا ا ا ا ) در کنار یکدیگر قرار گرفته است .

تا به امروز بنده در هیچ کتابی ندیده و از زبان هیچ کس نشنیده ام که کسی توانسته باشد رازحروف مسکن های کتاب جفرکامل را باز کرده باشد. اما بغیر ازپیامبر اعظم (ص ) وامامان معصوم ( ع ).

تا اینکه لطف حضرت حق حاوی این بنده حقیر شد و بعد از بیست و پنج سـال کوشش و کوشش شبانه روزی توانستم راز تمامی مسکن های کتاب جفر کامل را باز کنم. در این واگشایی معین شد که هر مسکن ای ؛ مثلاً همین چهارحرف « اااا » دردل خود رازی بسیار شگفت انگیز را حمل می کنند. رازی بسیار با ارزش که هرگز نباید آن را مستقیم و بی واسطه افشا کرد.بلکه باید حتما آن را به صورت رمز بیان نمود.زیرا هر مسکن ای حاوی اسماء اعظم الهی است و جذاب اینکه هر مسکن متعلق به یک فرد است . یعنی هر چند میلیارد انسان که برروی زمین زندگی می کنند هریک دارای اسم اعظمی از اسماء بـار یتعالی می باشند که از مسکن ویژه بخود آنها استخراج می شود. مثلاً کسی که مسکن « ب ا م ش » کتاب جفرکامل متعلق به وی باشد اسم اعظمی برای وی استخراج می شود و از آنجا که نباید آن اسم اعظم برای غیر فاش بشود؛ بهمین دلیل آن را تبدیل به طلسم محافظ فرد کرده و تنها به خود فرد بازگو می شود تا درحل مشکلات زندگی از آن یاری جوید.

بعنوان مثال طلسم اسم اعظم فردی که مسکن « ب ا م ش » متعلق به اوست این شکل است :

این طلسم را می توان برای آن فرد ویِژه ( یعنی تنها برای فرد مالک مسکن فایده دارد) روی انگشتر یا گردنبند با فلز یا سنگ مناسب آن فرد حک کردتا همواره با خود حمل کند. این طلسم محافظ به اذن خدای متعال چون ازاسماء قرآنی ساخته شده وی راازبلایای زمینی و آسمانی و مرگ مفاجات وابتلا به بسیاری ازگرفتاریهای دیگر حفاظت خواهد کرد.یک نمونه از این طلسمات همـان شکل شرف شمس مشهور است .

حال هر کس که مایل باشد می تواند با شماره تلفن ذیل ارتباط بگیرد تا مسکن ویژه به وی و اسم اعظم مربوطه استخراج شده و چنانچه بخواهد گردن بند یا انگشتر ویِژه وی ساخته شده و در هر نقطه از کشور که باشد برایش ارسـال شود.

اما در اینجا ضروری می دانم این نکته را تذکر بدهم که این کاریک عمل کاملاً علمی بوده و راهی برای سرکیسه کردن مردم نیست.زیرا هر کس که در دوره آموزش شیوه استخراج این طلسمات شرکت کند خواهد دید که دقیقاً مطابق فرمولهای کشف شده از آیات قرآن و اسماء الهی متناسب با هر مسکن مطلب استخراج می شود. منتهی چون حاصل عمر بنده است بهمین دلیل در اینجا از توضیح آن معذورم و آموزش آن نیز هزینه دارد.

بنابراین چنانچه کسی مایل باشد دوره آموزشی این شیوه را نیز بیاموزد می تواند ارتباط بگیرد و از چندو چون آن آگاه شود.

کشف دوّم

طلسمات جدید نجومی

کشف دوّم بنده نیز اختصاص به طلسمات نجومی دارد. همـان طور که در پست قبلی توضیح دادم به اذن خدای متعال تمام ذرات عالم زنده بوده و در زندگی ما نیز اثر بخش ند.در نجوم اسلامی این امر کاملاً مورد قبول و پذیرش علمای این فن می باشد.( در بحث اختیارات نجومی در تقاویم نجومی معین شده که ایام سعد و نحس کدامند ) برهمین اساس هرماه و روز و ساعت و دقیقه برای هر شخصی که در آن ساعت متولد می شود دارای اثر خاصی است . این اثر می تواند مثبت یا منفی باشد.بهمین دلیل و برای جلوگیری از اثر منفی اجزای شیطانی و نحس؛ می توان بر طبق ماه و روز و ساعت و دقیقه تولد هر فرد طلسمی نجومی تهیه که به اذن خدای تعالی برای فرد مفید باشد. این طلسمات باز از اسماء الهی و نمادهای نجومی به رمز در آورده شده ساخته شده و می توان آن را پشت همـان گردنبند طلسم اسماء الله حک کرد.

هر کس که مایل باشد می تواند دوره کامل استخراجات و تهیه طلسمات ذیل را فرا بگیرد.

نقل مطالب وبلاگ و قرار دادن آن درسایتها بدون ذکر نام منبع شرعا حرام است
بسم الله الرحمن الرحیم

با درود خدمت تمامی دوستداران علوم غریبه و بالاخص علم شریف جفر ونجوم اسلامی.

در این یک ماه و اندی باقی مانده به آخرسـال ؛ لطف خدا یار شد و بعد از ۲۵ سـال تحقیق شبانه روزی به سه کشف عظیم در علم جفرو نجوم نائل آمدیم که هر سه مورد را به اطلاع علاقمندان به علوم غریبه می رسانیم.

کشف اوّل

( تهیه طلسم محافظ افراد؛ مستخرج از اسماء الله تعالی برای هر فرد با دقت به ماه و روز وزمان دقیق تولد و حتی در صورت عدم اطلاع ازروز و زمان تولد اشویِژه )

برای هر فردی با دقت به اینکه در چه برج و روز و ساعت و دقیقه ای متولد شده حداقل چهار اسم از اسماء الله تعالی بعنوان ذکر شخصی و یالوح استخراج می شود که به صورت طلسم خاصی جهت حفاظت فرد از چشم زخم و آزار اجنه وسحر شدن و دیگر قدرتهای منفی به شکل ویِژه روی سنگ یا فلز ویِژه فرد حک می شود که فرد می تواند به صورت گردنبند و انگشتر آن راهمواره با خود داشته باشد و همچنین اسماء الله استخراج شده را به صورت ذکر روزانه به دستور و عدد ویِژه تلاوت کند تا از برکات مادی و معنوی اسماء شریف برخوردار شود.

در هنگام ی که فردی از ماه و روز تولد خود آگاه نباشد باز این امکان وجود دارد که طلسم دقیق برای فرد با دقت به فرمول کاملاً علمی و صحیح استخراج شود. بهترین هدیه برای عید این است که ذکر خدا را به عزیزان خود هدیه کنید.

  کشف دوّم

( در زمینه نجوم سنتی )

در تقویم چینی ۱۲ حیوان را بعنوان سمبل سـال ها در نظـر گرفته و هر سـال یک حیوان را بعنوان نماد آن سـال در نظـر می گیرند.

اینجانب بعد از سـال ها تحقیق و تحقیق شبانه روزی در یافتم که این مطلب اشکالات علمی زیادی دارد و از آنجایی که چنانچه تمام مطالب کشف  شده را اینجا فاش کنیم بلافاصله یک عده از خدا بی خبر آن را در سایتها و وبلاگهای خود قرار داده ( مثل تمام مطالبی که تا کنون کپی کرده و بنام خود به مردم عرضه می کنند) و بنام خود می زنند؛ لذا از افشای تمام مطلب خود داری کرده و تنها به ذکر این نکته اکتفا می نمایم که بطور مثال در تقویم نجومی سـال ۱۳۹۳ شمسی سـال را به ( اسب ) منسوب می کنند. این مطلب کاملاً غلط بوده و باید عرض کنم که سـال ۱۳۹۳ سـال ( عقرب سیاه با علامت سپر و دو خنجر) می باشد که پیش بینی های آن را به یاری خدا به زودی در وبلاگ قرار خواهیم داد و شما در طول سـال مدقت خواهید شد که کدام مطلب درست است . اما ضروری به ذکر است که این نکته را عرض کنم که از نظـر تقویم رسمی نامگذاری حیوانات درکشور عزیز ما منسوخ شده است . اما ازنظـر علم نجوم و برای علاقمندان به آن جذاب است بدانند که این نامگذاریها برچه اساسی صورت می گیردو یا اصلیتی دارد یا خیر؛ که انشاء الله چنانچه عمری باقی باشد در آینده به این مطالب خواهیم پرداخت.

  کشف سوّم

(استخراج اسماء الهی برای سـال ویِژه و برای اشخاص یک منطقه یا شهر ویِژه به صورت مفرق )

بنده هر چند مطمئنم که شما تا کنون این مطالب را از کسی نشنیده اید ؛ اما می دانم که هر مطلبی که ما در وبلاگ می گذاریم فوراً مدعیانی پیدا می کند که آنها را به خدا واگذار می کنیم.

اصل مطلب این است : همـان گونه که الله تعالی در قرآن کریم و در طی آیات متعددی به زنده و با شعور بودن تمامی اجزای هستی اشاره کرده است؛ بر همین اساس باید عرض کنم در هر سـال و حتی برای هرکشوری ومنطقه ای و اشخاص آن منطقه اسامی خاصی از اسماء الهی از اهمیت بیشتری برخوردار است که چنانچه ساکنان آن منطقه از دنیا به آن آگاه باشند میتوانند با تلاوت روزمره اسماء شریف به اذن خدای متعال بلایا را از خود دور کرده و از برکات و فواید مادی و معنوی آنها برخوردار شوند. همـان طوری که امسـال تلاوت سوره مبـار که ( توبه )رابه صورت ویِژه برای همگان توصیه کردیم .

در پایان ذکر این مطلب را نیز ضروری می دانم که به عرض دوست ها برسانم تمامی مطالب و استخراجات بر طبق فرمولهای دقیق علم جفر است و هر کس که مایل باشد می تواند دوره آموزشی آن را نیز بگذارند و خود به استخراج اسماء الله برای خویش و خانواده خود و دیگر مؤمنین بپردازد.

جَفر یا علم‌الحروف؛ از علوم خفیه است و به ادعای باورمندان؛ به تفسیر حروف و اسما؛ از طریق قواعدی که در آن تعریف شده می‌پردازد. به عبـار ت دیگـر ؛ جفر به دست آوردن مجهولات (پاسخ) است؛ از روی کلمات جملهٔ سؤال به‌علاوهٔ اطلاعاتی در مورد زمان سؤال و اسمائی از خداوند که با سؤال رابطه دارند . جفر با عددشناسی مفرق است . فرق علم الحروف با علم اعداد یا همـان عددشناسی ایـن است که علم اعداد تنها می‌پردازد به تفسیر و معنای اعداد از طریق اعداد و ترکیب‌های عدد؛ اما علم‌الحروف می‌پردازد به تفسیر اسما؛ کلمات و حروف از طریق حروف و اعداد. کاملترین کتاب الکترونیکـی پی دی اف PDF آموزش مقدماتی و پیشرفته جفر به زبان فارسی را در ادامه مطلب دریافت خواهید کرد .

مراد از علم جفر: (علم الحروف) علمی است که صاحبان آن علم ادّعا دارند که بوسیله علم جفر تمامی حوادث عالم را تا انقراض عالم می‌دانند. و صورت کامل و صحیح این علم ویژه ائمّه اطهارعلیهم الدرود است . در مجمع البحرین می‌نویسد که علم جفر و علم جامعه دو کتابی است که علی‌علیه الدرود در آن دو کتاب تمامی علوم و حوادث را تا انقراض عالم به طریق علم حروف تهجی و ابجدی با املاء رسول اکرم‌صلی الله علیه وآله بر پوست بز و پوست گوسفند حتی ارش خراشیدن صورت و پوست؛ و نصف خراشیدن پوست همه را نوشته است . همه امامان معصوم‌علیهم الدرود آن علم را می‌دانند و به آن نگاه کرده بوسیله آن علم حکم می‌کنند.
و نیز بر این قضیّه شاهد آورده و حدیثی از امام صادق‌علیه الدرود نقل می‌کند که امام صادق‌علیه الدرود فرمود: “عندی الجفر الأبیض و الجفر الأحمر” “پیش من علم جفر سفید و جفر سُرخ است . ” زید بن ابی العلاء سؤال کرد یابن رسول اللّه چه چیز در جفر سفید هست؟ امام فرمود: در آن (مطالب) زبور داوُد؛ و تورات موسی؛ انجیل عیسی؛ صحف ابراهیم و حلال و حرام مُصحف فاطمه‌علیها الدرود است و هر آنچه که مردم در دانستن آن به ما احتیاج دارند و ما به کسی احتیاج نداریم (در آن کتاب موجود است . )
و نیز در حدیث دیگر نقل کرده که شخصی از امام صادق‌علیه الدرود پرسید: و ما الجفر؟ یعنی جفر چیست؟ امام فرمود: آن علمی است که در پوست بز و گوسفند که روی پیچیده (نوشته شده) و در آن سلاح رسول خداصلی الله علیه وآله و تمامی کتب آسمانی و مُصحف فاطمه‌ علیها الدرود است . (۱)
اما توضیحاتی در علوم غریبه:
طبق نقل پنج علم غریبه داریم که از عامّه مردم مخفی و پنهان است و آن را خمسه مُحتحبه نامند. و آن پنج علم عبـار تند از: کیمیا؛ لیمیا؛ هیمیا؛ سیمیا؛ ریمیا و (کلمه سر) رمز آن علوم است . هر حرفی اشاره به علمی است . ما در اینجا توضیحات هر یکی از علوم را از کتاب جلد دوم مائده یا فرحه الروح؛ ص ۱۹ نقل می‌کنیم؛ او به نقل از کتاب تحفه حکیم بیان کرده است به قلم می‌آوریم:
۱- علم صناعت (علم کیمیا): علمی است که بوسیله آن می‌توان قوای اجرام معدنی بعضی را به بعض دیگر تبدیل کرد. مثلاً بوسیله این علم می‌توان طلا و نقره را از فلزات جدا کرد.(۲)
۲- علم لیمیا: (علم طلسمات): علمی است که بوسیله آن روح در بدن دیگری انتقال دهند. کیفیّت تمزیج قوای فاعله عالی ه با مفعوله سافله تا فعل غریب از آن حادث گردد.
۳- علم هیمیا: علمی است که بوسیله آن سیارات هفتگانه را می‌شناسند و در اثر آن معرفت بوسیله ستاره‌های هفتگانه در زمین تصرف می‌کنند و کارهای عجیب و غریب در روی زمین انجام می‌دهند. از جمله بوسیله آن علم جنّیان را تسخیر می‌کنند.(۳)
۴- علم سیمیا: علمی است که انسان بوسیله یادگیری آن قدرت برای انجام کارهای خارق العاده پیدا می‌کند.(۴)
۵- علم ریمیا: علم شعبده است و آن عبـار ت است از معرفت قوای جواهر ارضیّه و مزاج آنها در یکدیگر تا از آنها قوّتی حاصل شود که از آن قوّه فعل غریب صدور یابد.(۵)
علمی است که از آن در هر جا که بخواهند می‌توانند در یک لحظه بروند .

علم جفر علم دست پیدا کردن به اسرار و رازهای عالم و جهان هستی

جواب به چند محور ارائه می شود:
۱٫دربـار ه جفر و علم جفر سخن بسیار است وکاربرد واژه جفر گستره وسیع دارد. مثلاً کارشناس بزرگ این گونه امور علامه حسن زاده آملی دربـار ه جفر می گوید: «جفر یعنی کتاب آفرینش«(۱)

در این کلام؛ عالم آفرینش یک نوع جفر تلقی شده است . چون اسرار پنهان فراوانی در آن وجود دارد؛ و چنین دربـار ه علم جفر گفته اند: علم جفر که امروزه کمتر کسی همت آموختن آن را دارد؛ وسیله ای است برای شناختن رویدادها از راه حروف و اعداد و فوائد آنها که بر مبنای حدس و تخمین مبتنی است . (۲) و چنین گفته اند: علم جفر علمی است که در آن از علم حروف بحث می شود و آن را علم حروف نیز می نامند و علم تکبیر می گویند.
فائده آن علم این است که انسان از طریق آن بر فهم و درک خطاب محمدی؛ «معارف اسلامی» آن گونه که است دست پیدا می کند. و چنین از طریق علم جفر؛ به حوادث این جهان ؛ تا وقت انقراض آن می توان دست یافت. سید سند؛ در شرح مواقف؛

در مقصد دوم آن کتاب گفته است که یکی از انواع علوم؛ علم جفر و جامعه است؛ و آن عبـار ت است از دو کتابی که حضرت امیر مومنان علی(ع) به شیوه علم جفر و علم حروف آن را نگاشته و حوادث جهان را تا پایان آن در آن کتاب بازگو کرده است و ائمه(ع)  هر کدام با این علم آشنا می باشند و همواره حوادث جهان را از طریق آن دو کتاب استخراج می کرده اند.(۳)
۲٫نکته دیگر دربـار ه جفر و علم جفر آن است که تحقیق گران بزرگی که در این فن وارد می باشند و تمام احوال و حوادث جهان را از این طریق به گونه ای استخراج می کنند و هر کس به حد توانایی معرفت و دانش خود در این علم؛ محاسباتی بر طبق حروف ابجد انجام می دهد. مثلاً حروف «ابجد» که ۲۸ حرف است؛ هر حرفی ۲۸ صفحه است و هر صفحه دارای ۲۸ سطر است؛ و هر سطری دارای ۲۸ مسکن است؛ حاصل ضرب این اعداد ۶۱۴۶۵۶ می شود. و بدین ترتیب کسانی که بهره از آن علم دارند؛ می توانند حوادث جهان را به نحوی پیش بینی کنند.(۴)
.۳نکته دیگر دربـار ه جفر آن است که ابن خلدون می گوید: بدان که اصل کتاب جفر این است که هارون بن سعید عجلی؛ کتابی داشته است که آن را از امام جعفر صادق(ع) روایت کرده است و در آن کتاب؛ علم به حوادثی است که برای اهل بیت عصمت(ع) به طور عموم و برای بعضی از اشخاص آنها به طور خصوص؛ اتفاق خواهد افتاد و این مطلب برای امام جعفر صادق(ع) و مردان بزرگ دیگر از خاندان او؛ از طریق کشف و کرامت معلوم گشته است؛

و آنها نزد امام جعفر صادق(ع) به پوست گوسـال ه ای نوشته شده بود که بعد هارون بن عجلی آن را از آن حضرت روایت کرد و آن را تحریر نمود و تفصیل داد و به نام آن پوست اسم گذاری نمود؛ چون جفر در لغت شی کوچک و پوست کوچک از بزغاله یا گوسـال ه را گویند؛ و نام آن علم از آن پوست گرفته شده است . (۵)
.۴مطلب دیگر آن است که در منابع روایتی نیز دربـار ه جفر و جامعه سخن گفته شده است . از جمله نقل شده که ابابصیر به بودن امام صادق(ع) رسید و سوال هایی مطرح کرد؛ بعد امام؛ فرمود: همـان ا جامعه نزد ماست؛ و مردم نمی دانند جامعه چیست؛ جامعه طوماری است به طول هفتاد ذراع؛ پیامبر با املاء زبانی آن حضرت و دستخط علی(ع) تمام حلال و حرام ها و همه احتیاجات دینی مردم در آن بازگو شده است؛ بعد فرمود: همـان ا جفر نزد ما است؛ و مردم نمی دانند جفر چیست؛ جفر مخزنی است از چرم که علم انبیاء و اوصیاء و علم تحقیق گران قدیم از امت های پیشین؛ در آن درج شده است .
تعریف:   دانش اسرار حروف را در بین مسلمانان «سیمیا» می‌نامند؛ و ایـن لفظ در اصطلاح صوفیانِ صاحب‌تصرّف؛ از طلسمات برگرفته؛ و بر ایـن دانش اطلاق شده ‌است (ابن خلدون؛ ۱/ ۳۹۹). ایـن علم یکـی از انواع پنج‌گانۀ علوم خفیه یا غریبه؛ یعنی کیمیا؛ لیمیا؛ هیمیا؛ سیمیا و ریمیا به شمار می‌آید که حروفِ اولِ آنها بر روی عبـار ت «کُلُّهُ سِرّ» را می‌سازد؛ به معنای آنکه همۀ ایـن دانشها علومی سری‌اند (نصر؛ ۲۰۶). واژۀ سیمیا ظاهراً برگرفته از کلمۀ یونانی sēmeion؛ به معنای علامت و نشانه است و نام دانش بسیار با ارزش نشانه‌شناسی در زبانهای اروپایی از همین کلمه گرفته شده است (طبری؛ ۳۳۳). همین طور ؛ علم حروف را شعبه‌ای از جفر دانسته‌اند که در اصل به معرفت اسماء غیبی مربوط می‌شود و در بین فرقه‌های رازآمیز؛ به صورت عملی سحری درآمده است که به آن جادوی سفید می‌گویند (EI2, III/595).
فنون غیب‌گویی در عالم ادرود که با روحانیات مربوط است؛ با دانش احکام نجوم یا اخترخوانی پیوند دارد و ازایـن ‌رو با علم حساب و اعداد پیوسته است؛ چنان‌که علمای جهان ی قدیم آن را همچون ستون عمدۀ معرفت می‌دانستند و بر ایـن باور بودند که درک راز و رمزِ اعدادْ عقلِ الٰهی را نمایان می‌کند و اسرارِ حروفْ روح قدسی را آشکار می‌سازد (همـان جا). خلاصه آنکه نتیجه و ثمرۀ ایـن دانش نزد ایشان عبـار ت از تصرف نفوس ربانی در عالم طبیعت به یاری اسماء حسنى و کلمات الٰهی است که از حروف ناشی می‌شوند؛ چون به باور آنان؛ ایـن حروف به اسراری که در کائنات جریـان دارد؛ محیط‌اند (ابن‌خلدون؛ همـان جا). پس ؛ به بحث دربـار ۀ فوائد حروف به گونۀ مفرد (هجا) یا دلالت اولیه؛ و به صورت مرکب (کلمه) یا دلالت ثانویه پرداخته‌اند (بستانی؛ ۷/۶). آن‌گاه؛ علمِ فوائد ِ روحانیِ حروف را یکـی از فروع علم تفسیر شمرده‌اند که ایـن خود از شاخه‌های علوم شرعی است (طاش کوپری‌زاده؛ ۲/۵۴۷). بر روی هم؛ علم سیمیا به ۷ شاخه بخش می‌شود که عبـار ت‌اند از: ۱٫ معرفت کواکب؛ افلاک و بروج؛ ۲٫ علم تنجیم؛ ۳٫ علم طبایع؛ ۴٫ دانش حروف؛ ۵٫ علم اعداد؛ ۶٫ علم اوفاق؛ ۷٫ دعاشناسی و اَسماء (حمدان؛ ۱۵).
قبلی ه:   چنین به نظـر می‌رسد که انسان یان از قدیم ‌های بسیار دور برای همه چیز و از آن جمله برای اعداد؛ حروف؛ الفاظ و اسماء خصوصیات باطنیِ سرّی قائل بوده‌اند. ازایـن ‌رو؛ خاستگاه علومِ به اصطلاح سرّی (غریبه) و رمزی ــ که گاه آنها را هرمسی می‌نامند ــ به همـان زمان کهن باز می‌گردد. همۀ تمدنهای باستانی همچون بابلیان؛ عبرانیان؛ یونانیان؛ مصریان و هندیان برای رمزگشایی پیامهای رازآمیز در نوشته‌هایشان کوشیده‌اند. کلدانیان (بابلیان) که مطالعۀ علوم غریبه را شروع نمودند؛ برای حروف الفبای خود ارزشهای آوایی وضع کردند. فنیقیان مفهوم بنیادی الفبا را از عبریان و مصریان گرفتند؛ آن را پیچیده‌تر ساختند و در حدود ۰۰۰‘۱ق‌م مصوتها را بدان افزودند و یونانیان حدود ۸۰۰ ق‌م؛ ۲۲ حرف الفبای فنیقی را به شیوۀ خود دگرگون کردند و کلا ح نمودند که همـان بنیاد الفبای رومی شد و پس برای الفبای لاتینی و دیگـر زبانهای اروپایی به کار آمد (کاپیل؛ ۵).
بیشتر علوم غریبه در جهان ی ادرود میراث باستانی بابل؛ ایران؛ مصر؛ اسکندریه و عربستان است که علمای مسلمان اکثرا آنها را همراه با کیمیا و دیگـر علوم مشابه ازجمله شاخه‌های دانشهای خفیه (در مساوی علوم جلیه؛ مثل ریاضیات و … ) به شمار می‌آوردند (نصر؛ همـان جا). بنابر روایت ابن‌مقفع؛ در ایران قدیم ۷ نوع خط رایج بود؛ که مهم‌ترینِ آنها ۲۸ حرف داشت؛ و نوعی خط که در پیشگویی و فالگیری و جز ایـن ها به‌کار می‌رفت؛ دارای ۳۶۵ حرف بود. از ایـن ارقام اسرار طبیعی قابل استخراج است؛ به‌ویِژه عدد اخیر (۳۶۵)؛ که شمار روزهای سـال خورشیدی را نشان می‌دهد (شیبی؛ ۲/۱۶۷).
در متنهای صوفیانه آمده است: آن‌گاه که خداوند صورت حروف را آفرید؛ رازی از برای آنها برنهاد؛ و چون انسان را آفرید؛ آن راز را در وی بپراکند؛ پس حروف بر زبان انسان به شکل زبانهای گوناگون روان شد (ابن‌عطا؛ ۵۱). گفته‌اند که علم اسرار حروف را ساحران فرعون؛ که کافر بودند؛ ابداع کردند؛ چون حروف تنها وابسته به مؤمنان نیست و هر دو گروه بدان پیوسته‌اند (طوخی؛ ۱/۴). بنا بر گفتۀ بعضی دیگـر ؛ ایـن علوم را صاحبان روحهای بزرگ انسان ی همچون هرمس (ادریس)؛ افلاطون؛ فیثاغورس؛ طالس و ارشمیدس به‌کار می‌بستند.
همین طور گفته‌اند که رموز ایـن علم در صحیفۀ آهو ثبت؛ و در کوه «حرا» مدفون بود. جبرئیل پیامبر(ص) را از وجود آن آگاه کرد و او آن صحیفه را برداشت و سرّ آن را از جبرئیل پرسید (آملی؛ محمد؛ ۲/۹۳). آورده‌اند که علی(ع) سرّ «الف» و اسم اعظم و زمان دولت اقطاب و خلفا را به دیگـر ان آموخته است (شیبی؛ ۲/۱۷۳). بعد از او؛ امام زین‌العابدین و امام محمد باقر(ع) را از جملۀ تحقیق گران و صاحبان علم حروف و اسماء به شمار آورده‌اند (حمدان؛ ۵۱). در روایات شیعی آموزش علوم غریبه (ازجمله کیمیا و جفر) به امام جعفر صادق(ع) نسبت یافته است (اذکائی؛ «فوائد الحروف»؛ ۳۰۶؛ نصر؛ ۱۹۹).
اما ممکن است بیان دقیق‌تر آن باشد که ایـن علوم میراثی از فرهنگهای کهن گوناگون همچون بابلی؛ یونانی؛ ایرانی؛ یهودی (به‌ویِژه قباله‌ای)؛ و دانشهای بر جای مانده از حکیمانی چون هرمس و فیثاغورس بود که به‌تدریج به مسلمانان رسید و آنان ایـن میراث را همچون دیگـر دانشهای بازیافته از اقوام قبلی ؛ در زمینۀ فرهنگ و باورهای خود به‌کارگرفتند. به ایـن ترتیب؛ شیعیان به‌ویِژه اسماعیلیه؛ اخوان الصفا؛ صوفیان؛ فیلسوفان و حتى معتزله هر یک بنابر عقاید و دیدگاههای خود از آن بهره بردند و به آن پرداختند. ظاهراً ابومحمد سهل بن هارون کاتب (د ۲۱۵ ق/۸۳۰ م)؛ متصدی بیت‌الحکمه در زمان مأمون عباسی؛ نخستین کسی بود که در ایـن عرصه وارد شد و به بحث دربـار ۀ همۀ حروف عربی پرداخت و دریافت که شمار آنها مساوی با ۲۸ منزل قمر است (ابن‌ندیم؛ ۱۳). بعد از او نماید ی فیلسوف (د ح ۲۵۲ ق/۸۶۶ م) نخستین کسی بود که کوشید از حروف دلالتهای عددی بیرون آورد و به اسرار نهفتۀ آنها برسد؛ ازجمله ایـن که می‌بیان کرد: قلم به معنای نفاع (سود رساننده) است؛ چون چنانچه ارزش عددی حروف هر یک از دو کلمۀ القلم و نفاع را با جمع کنیم؛ مساوی با ۲۰۱ می‌شود. از ایـن نظـر ؛ حروف به مثابۀ منبع معرفت جلوه می‌کند (شیبی؛ ۲/۱۶۷). بعد از وی؛ شاگردش ابوزید احمد بلخی (د ۳۲۲ ق/ ۹۳۴ م) با ارزیابی قرآن و حروف مقطع آن رسـال اتی نوشت و قصد داشت که تاریخ ظهور امام منتظَر (مهدی<ع>) را استخراج نماید . از علمای بزرگ شیعی نیز؛ ابن‌بابویه قمی (د ۳۸۱ ق/۹۹۱ م)
به علم حروف پرداخت و با دلالت حساب جُمّل کوشید تا با استناد به حدیثی؛ ادرود ابوطالب را ثبت نماید (همو؛ ۲/۱۶۷- ۱۶۹).
از بین فلاسفۀ دلیل ی که به رموز حروف باور داشته‌اند؛ ابن‌سینا (د ۴۲۸ ق/ ۱۰۳۷ م) به علوم غریبۀ هرمسی معمول در حکمت اشراقی پرداخته؛ و ــ یا بر حسب اعتقاد؛ یا به طریق تفنن ــ آن رموز را بیان داشته است (طبری؛ ۳۳۳). وی رسـال ه‌ای دربـار ۀ معانی حروف هجاییِ شروع سوره‌های قرآن دارد و در آن ارقام را ارزیابی می‌کند و نظـر یۀ خود را دربـار ۀ چگونگی آفرینش و انواع ِ عوالم و عقول بر آن نتایج تطبیق می‌دهد و برای هریک از حروف الفبا معنایی ویِژه قائل می‌شود (ص ۸۶-۹۱).
صوفیان از همـان سده‌های نخستین تاریخ تصوف به ایـن علم توجهی ویِژه داشتند و در سده‌های بعد؛ با نوشتن کتابهایی کوشیدند تا وجوهِ باطنیِ حروف و دیگـر معارف مربوط به آن را توضیح دهند و تبیین کنند. ازجمله نخستین صوفیانی که در ایـن زمینه صاحب‌نظـر بودند؛ می‌توان به ایـن ان اشاره کرد: مشهور بن فیروزان کرخی (د ۲۰۰ ق/۸۱۶ م) که می‌گویند ایـن اسرار را از امامان(ع) آموخته بود؛ ذوالنون مصری (د ۲۴۵ ق/ ۸۵۹ م) که ظاهراً با میراث مصری و هرمسی آشنایی داشت؛ سهل بن عبدالله تُستری (د ۲۸۳ ق/۸۵۶ م) که کتابی دربـار ۀ حروف نگاشت؛ ابوالقاسم جُنید بغدادی (د ۲۹۷ ق/۹۱۰ م)؛ و ابوبکر شبلی (د ۳۳۴ ق/۹۴۶ م) که کتابی در ایـن باب نوشت (حمدان؛ ۵۲)؛ اما حسین بن منصور حلاج (مق‍  ۳۰۹ ق/۹۲۱ م) با کتاب طواسین خود به‌ویِژه شایان ذکر است؛ که دانش همه چیز را در قرآن؛ و علم قرآن را در حروف مقطعه می‌دانست و دلالت حروف را بر غیر قرآن تعمیم داد (شیبی؛ ۲/ ۱۶۸- ۱۶۹).
در سده‌های بعد ابوحامد محمد غزالی (د ۵۰۵ ق/۱۱۱۱ م) تکیه‌گاه پایدار صوفیان در علم حروف بود. او خود به تنهایی ۱۰ کتاب یا رسـال ه در زمینۀ فوائد و شرح اسماء دارد که بسیار مورد دقت علمای مغرب قرار گرفته است . دیگـر شیخ عبدالقادر گیلانی (د ۵۶۱ ق/۱۱۶۶ م) بنیان‌گذار طریقۀ قادریه؛ و شهاب‌الدین عمر سهروردی (د ۶۳۲ ق/۱۲۳۵ م)؛ بنیان‌گذار طریقۀ سهروردیه است که کتاب واضح ‌البرهان فی اسرار الحروف على رأی علماء الانوار را نوشت (حمدان؛ ۵۲؛ شیبی؛ ۲/۱۷۰-۱۷۱). از صوفیان سدۀ ۷ ق/۱۳ م می‌توان سعدالدین حمویه (د ۶۵۰ ق/۱۲۵۲ م) را نام برد که در المصباح فی التصوف خود به مباحث باطنی و عرفانی مربوط به حروف پرداخت. دیگـر می‌توان از ابوالعباس احمد حسینی سبتی مغربی (اواخر سدۀ ۶ ق/۱۲ م) یاد کرد. او مالک زایرجه ‌العالم (زایجۀ گیتی یا لوحۀ دایره‌‌وار جهان ) است که بر هر وتر آن حروف زمام و غبـار با اعداد مربوط همبر با افلاک ترسیم شده بود. ابوالعباس قصیده‌ای بلند در ایـن زمینه سروده؛ که ازجمله متضمن رموز حروف و ارقام است (ابن خلدون؛ ۱/۹۲-۹۳؛ ۴۰۲ بب‍‌ ).
اما ابوالعباس بونی (د ۶۲۲ ق/۱۲۲۵ م) را بی‌تردید بایستی از مشایخ بزرگ مغرب و نامدارترین صوفیان در علوم غریبه دانست که ۱۴ کتاب در ایـن فنون را به او نسبت داده‌اند و مشهور ‌ترین آنها؛ یعنی شمس ‌المعارف هنوز بسیار متداول است . بعد از وی بایستی از محیی‌الدین ابن‌عربی (د ۶۳۸ ق/۱۲۴۰ م) نام برد که در فتوحاتِ خود ایمان کامل و اعتقاد راسخ خود را به علم حروف و اسرار آن؛ و فوائد اسماء به صراحت بیان کـرده ؛ و بابهای دوم تا هفتم آن کتاب را به ایـن قسم از معارف اختصاص داده است و آثار و تألیفات زیاد دیگـر ی در ایـن دانش دارد (حمدان؛ ۵۵-۷۵؛ فرزام؛ ۲۳۰؛ شیبی؛ ۲/۱۷۱).
بعد از ایـن دو؛ ازجمله کسانی که آثار آنان را تتبع کـرده ؛ و تألیفات بسیاری در ایـن باب دارند؛ می‌توان به ایـن ان اشاره کرد: صدرالدین قونوی (د ۶۷۳ ق/۱۲۷۴ م) پسرخواندۀ ابن‌عربی و نویسندۀ الفکوک؛ که کتاب مفتاح ‌الغیب را در علم حروف نوشت؛ عبدالله یافعی (د ۷۶۸ ق/ ۱۳۶۷ م)؛ نویسندۀ الدُرّ النظیم فی فوائد الاسماء الحسنى؛ ابوالحسن شاذلی تونسی (د ۶۵۶ ق/ ۱۲۵۸ م)؛ مؤلف حزب البحر؛ ابوالحسن حرّالی مُرسی (د ۶۳۸ ق/۱۲۴۰ م)؛ و قطب‌الدین اشبیلی بن صوفی (د ۶۶۳ ق/۱۲۶۵ م) که هردو مالک تألیفاتی در زمینۀ علم حروف‌اند (همو؛ ۲/۱۷۳-۱۷۴؛ حمدان؛ ۵۸-۷۱).
از صوفیان سده‌های ۸ و ۹ ق/۱۴ و ۱۵ م در ایران که در زمینۀ علم حروف و معانی باطنی آن دارای تألیفاتی بوده‌اند؛ می‌توان ایـن ان را نام برد: احمد بن عبدالله (د ۷۸۰ ق/ ۱۳۷۸ م) که در بین عامۀ مردم به معرفت حروف مشهور بود؛ عارف نامدار؛ میر سید علی همدانی (د ۷۸۶ ق/۱۳۸۴ م) مالک کتاب اسرار النقطه و شرح اسماءالله الحسنى؛ شاه نورالدین نعمت‌الله ولی کرمانی (د ۸۳۴ ق/۱۴۳۱ م) مؤلف چندین رسـال ه در فوائد حروف به فارسی؛ صایـن ‌الدین علی بن محمد تُرکۀ اصفهانی (د ۸۳۶ ق/۱۴۳۳ م)؛ مؤلف چندین رسـال ه در فوائد حروف و اسرار تصوف (اذکائی؛ «فوائد الحروف»؛ ۳۰۸؛ فرزام؛ ۲۳۲-۲۳۳؛ شیبی؛ ۲/۱۷۴).
افزون بر صوفیه؛ بعضی فرقه‌های دیگـر همچون حروفیه؛ نقطویه و بابیه به دانشهای مربوط به اسرار حروف دقت ویِژه داشتند و حتى مبانی اعتقادی خود را بر آن استوار ساختند (نک‍ : ه‍ د؛ بابیه؛ حروفیه؛ نقطویه).
آثـار:   بی‌شک در سده‌های نخستین تاریخ ادرود آثار متعددی در زمینۀ اسرار حروف وجود داشته که از آنها نشانی بر جای نمانده است . اما آنچه ابن‌‌ندیم در ایـن زمینه یاد می‌کند؛ ایـن ها ست کتابهای هرمس در فوائد و طلسمات؛ و تعاویذ و عزائم؛ آثار بلیناس حکیم همچون الطلسمات؛ و کتابهای مشهور ابن‌وحشیۀ نبطی (کسدانی) صوفی دربـار ۀ کیمیا و صنعت؛ سحر و طلسمات؛ و اسرار کواکب؛ به‌ویِژه کتاب الفلاحه ‌النبطیه (ابن‌ندیم؛ ۳۷۳؛ ۴۲۹-۴۳۴؛ ۵۰۴-۵۰۵)؛ که ابن‌خلدون از آن یاد می‌کند و می‌گوید که اصل بابلی دارد. ابن‌خلدون همین طور از مصاحف کواکب سبعه (هندی) و کتاب الطمطم؛ تألیفات جابر بن حیان؛ و به‌ویِژه غایه ‌الحکیم مجریطی اندلسی (د ۳۹۸ ق/ ۱۰۰۸ م) نیـز در ایـن زمینـه نـام می‌برد (۱/۳۹۳؛ ۱۰۴۰؛ نک‍ : ه‍ د؛ جابر بن حیان).
پیش‌تر به تألیفات بونی چون شمس‌ المعارف؛ و نوشته‌های ابن‌عربی چون التوجهات؛ التجلیات ‌الاٰلهیه؛ فتوحات؛ و آثار ابوحامد غزالی چون الطب ‌الروحانی و الدر المنظوم اشاره رفت؛ لیکن در ایـن جا بایستی از کتابهای دیگـر ی همچون فوائد ‌الحروف؛ الاسرار الحروفیه؛ الجوهر الغالی؛ الخاتم فی ‌الطلاسم؛ و جز آن یاد کرد (اذکائی؛ همـان ؛ ۳۰۷). از زمرۀ تألیفاتِ دیگـر عارفان بایستی به الحروف ‌الوضعیۀ ابن‌سبعین اندلسی؛ قبس ‌الانوار جمال‌الدین ندرومی؛ کتاب الحرف ( النقطۀ) سعدالدین حمویی؛ فوائد حروف شیخ سکاکینی (به فارسی)؛ اسرار الحروف جمال‌الدین زعفرانی؛ فوائد حروف جلال‌‌الدین دوانی (به فارسی)؛ آثار شیخ عبدالرحمان بسطامی حنفی (د ۸۵۸ ق/۱۴۵۴ م) و چندین مجموعۀ عربی و فارسی ناشناخته اشاره کرد (همـان ؛ ۳۰۷- ۳۰۹).
چندین اثر به‌ویِژه در باب اعداد و اوفاق شایان ذکر است: بحر الغرایب محمد هروی؛ اسرار الحروف رکن‌الدین مسیحایی؛ جواهر الاسرار محمد دهدار؛ شمس ‌الآفاق (در حروف و اوفاق)؛ کیفیه‌ الانفاق (در ترکیب اوفاق)؛ بحر ‌الوقوف (در علم اوفاق) که همه به عربی است . اما ایـن ها به فارسی است: رسـال ه در علم اعداد وفق از جلال‌الدین یعقوب طاووسی (سدۀ ۹ ق/ ۱۵ م)؛ کُنه المراد فی وفق الاعداد از شرف‌الدین علی یزدی (د ۸۵۶ ق/ ۱۴۵۲ م)؛ اعداد و اوفاق از یحیی بن احمد کاشانی که ترجمه‌ای است با اضافات از «رسـال ه‌ الوفق ‌التام» عزالدین زنجانی؛ اعداد وفق از عبدالله خراسانی؛ غایه‌ المراد فی وفق الاعداد از کمال شوشتری؛ کتاب دیگـر ی با همین عنوان از مؤلفی مجهول؛ اعداد وفق از مؤلفی ناشناخته؛ اعداد و اوفاق از میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی؛ فوائد اشکال و اوفاق از مؤلفی مجهول (تألیف: ۷۶۴ ق/ ۱۳۶۳ م) (همو؛ «فوائد اشکال … »؛ ۲۹۶-۲۹۷؛ برای نسخه‌های فارسی؛ نک‍ : منزوی؛ ۱/۳۲۱-۳۷۴). بعضی آثار شرق‌شناسی در باب ایـن موضوع قابل دقت است (طبری؛ ۳۳۲؛ EI2, III/596).
حروف الفبا:   چنان‌که پیش‌تر اشاره شد؛ اندیشمندان مسلمان از دیرباز به اندیشه دربـار ۀ حروف و اسرار آنها پرداخته بودند. در ایـن میان؛ اخوان الصفا بر ایـن باور بودند که خداوند که انسان را به احسن صور و افضل اشکال آفرید؛ او را سرور همۀ جانوران قرار داد و اطاعت از او را بر آنها واجب تهیه و برای آنکه انسان لوازم چنین سروری را در خود داشته باشد؛ وی را فهیم؛ عاقل؛ حکیم و ناطق آفرید و به او همۀ اسماء و صفات اشیاء را آموخت. ایـن اسماء همه از طریق ۹ نشانه یا ۹ حرف قابل شناسایی بودند و همۀ معانی به وسیلۀ همین ۹ حرف بیان می‌شد. اما با افزوده شدن نسل انسان و پراکنده شدن فرزندانش در سرزمینهای گوناگون؛ شمار حروف افزوده شدن یافت؛ زبانهای متفاوت به وجود آمد و فن کتابت شکل گرفت؛ تا آنجا که شمار حروف به ۲۸ رسید و بیش از آن افزوده شدن نیافت. همـان ‌گونه که ادرود آخرین دین و ختم شرایع است؛ زبان عربی با ۲۸ حرف خود؛ خاتمۀ زبانها و انتها افزوده شدن شمار حروف است (رسائل … ؛ ۳/۱۴۱-۱۴۳).
حروفیان ایرانی که در باورهای خود ارزش بسیاری برای حروف؛ اهمیت آنها در آفرینش؛ و معانی باطنی آنها قائل بودند؛ در ایـن زمینه دیدگاهی شبیه به نظـر اخوان الصفا داشتند. به باور آنان؛ واجب‌الوجود که مطلق؛ ازلی و نامتناهی است؛ در نخستین تعیّن خود کلمۀ مجرد و غیرجسمانی را به وجود آورد که «کلام نفسی» خوانده می‌شود. ایـن کلمه در جریـان تعیّن بعدی ۲۸ حرف الفبای عربی را به وجود آورد که «کلام ملفوظ» است . آن‌گاه از ترکیب و به پیوستن ایـن حروف؛ همۀ موجودات عالم مادی ایجاد شدند که غیرمجرد و محسوس‌اند. خداوند به انسان که بالاترین و کامل‌ترین تجلی الٰهی است؛ اسماء را آموخت. ایـن اسماء نه حروف الفبای زبانهای شناخته‌شدۀ بشری؛ بلکه حروف الفبای زبانی بودند که خداوند با آن قولِ «کُنْ» را ادا کرد و آن همـان «نطق قدیم و لایزال» است . با ایـن همه؛ هر‌یک از پیامبران بزرگ الٰهی وحی را در قالب تنها بخشی از ایـن حروف دریافت داشتند؛ چنان‌که انسان ۹ حرف؛ ابراهیم ۱۴ حرف؛ موسى ۲۲ حرف و عیسى (ع) ۲۴ حرف را دریافت کردند؛ و پیامبر ادرود (ص) کامل‌ترین وحی را در قالب ۳۲ حرف (۲۸ حرف زبان عربی به اضافۀ لا که خود متشکل از ل ا م ف؛ یعنی ۴ حرف دیگـر است) که همـان شمار حروف فارسی است؛ دریافت کرد (آژند؛ ۵۹-۶۰؛ آتش؛ ۳۲۹؛ نک‍ : ه‍ د؛ حروفیه).
ابن‌عربی بر ایـن باور بود که هر حرف معنایی باطنی و معنایی ظاهری دارد و اصحاب علم ظاهر از معنای باطنی حروف بی‌خبرند. اسرار ایمان آن‌گاه برای بنده کامل می‌شود که حقایق ایـن حروف را بداند؛ و مقصود همـان ا حروف اوایل سوره‌ها در قرآن؛ مثل «الم» است ( الفتوحات … ؛ ۱/ ۵۹). در معانی حروف معجم (ابتثی) حسب روایات شیعی نیز؛ اکثرا به حرف اول اسماء مضاف؛ و یا صفات و افعال الٰهی ــ در وجه اختصاری ــ اشاره کـرده ‌اند؛ مثلاً: الف= آلاء الله؛ باء= بهجه الله؛ دال= دین الله؛ … یا= ید الله؛ و در معانی حروف جمّل (ابجدی) تقریباً به همـان ترتیب اشارت کـرده ؛ و گفته‌اند که حروف هجا جملگی اسماء الله است (ابن‌بابویه؛ ۴۳-۴۴؛ ۴۶-۴۷).
حرکات  در زبانهای هندواروپایی؛ برخلاف زبانهای اندیشه‌نگار شرقی؛ حروف صامت شکل و معنای ظاهری را می‌نمایانند؛ در حالی که مصوتها حاوی روح و باطن زبان‌اند؛ و بدین‌سان؛ عالم اثیری همچون نظام پنهان عددی؛ در زبان انسان ی آشکارا دیده می‌شود. به عبـار ت دیگـر ؛ حروف صامت به مثابۀ جسم بیرونی؛ و مصوتها با روابطشان همچون روح داخلی زبان عمل می‌کنند (ورس‌لویس؛ ۲۴ , ۵۶). اما دربـار ۀ حروف عربی؛ چنان که گذشت؛ سهل بن هارون کاتب شمار آنها را مساوی با منازل قمر دریافت و ایـن نکته را بیان کرد که ۳ حرکت اِعراب (فتحه؛ کسره؛ ضمه) همـان ند حرکت طبیعی است: یکـی حرکت از مرکز مثل حرکت آتش ــ دوم حرکت به سوی مرکز مثل حرکت زمین ــ و سوم حرکت در مرکز مثل حرکت افلاک (شیبی؛ ۲/۱۶۶).
در تأویلات صوفیانه از حروف «علّۀ» (مصوتهای) عربی؛ چنان‌که در عبـار ت بسمله آمده است؛ گفته‌اند که الف در رحمان اشاره به استیلای عرشی؛ و یاء در رحیم اشاره به استیلای قلبی است؛ یعنی الفِ رحمان سماوی؛ و یاء رحیم ارضی است . .. ؛ از ایـن جا ست که ا (الف) علامت نصب و اسم حق؛ ی (یا) علامت کسر و اسم خلق؛ و و (واو) که نشانۀ رفع است (میزان فاصل بین آن دو)؛ اسم روح است (نجم‌الدین؛ ۱۷۴). حرکات و اعراب حروف اصولا مات و اسامی ــ که برای آنها ارزش عددی ویِژه قائل شده‌اند ــ در جدول ۱ آمده است:
جدول ۱: اعداد حرکات


مقاطع  ازجملۀ ۲۸ حرف الفبای عربی؛ ۱۴ حرف آن (الف؛ ح؛ ر؛ س؛ ص؛ ط؛ ع؛ ق؛ ک؛ ل؛ م؛ ن؛ ه‍ ؛ ی) در مقاطع (به صورت حروف مقطعه) در شروع ۲۹ سورۀ قرآن‌کریم آمده است . صوفیان بر ایـن باور بودند که هدایت قرآن برای انسان به ایـن مفهوم است که حقیقت ایـن حروف مقطع را بر او آشکار نماید (عین‌القضات؛ ۱۶۸؛ ۱۷۵؛ ۱۷۷). بعضی دیگـر معتقد بودند که اوایل سوره‌ها مأخوذ از اسمهای خدا؛ و حروف اوایل همچون مختصرات اسامی است و فواتح سوره‌ها خود اسم اعظم‌اند. ازایـن ‌رو؛ ۱۴ حرف فواتح سوره‌ها حروف نورانی در نظـر گرفته می‌شود (بونی؛ شمس … ؛ ۱/۶۳-۶۴).
روزبهان بقلی با تأکید بر وجه باطنیِ ایـن حروف و معانیِ پنهان آنها؛ با استناد به سخن ابوبکر (خلیفۀ نخست) بر ایـن باور بود که ایـن حروف را اسراری چند است که جز خدا و رسول او؛ کسی معنای آنها را نمی‌داند (روزبهان؛ ۴۵۵). حلاج بر آن بود که محتما ت از متشابهات است و میمِ آخرِ الم اسم قوس ثانی ــ از قاب قوسین ــ است که ملک ملکوت است؛ و مالک قوس ثانی را حروف چند است که ایـن حرفهای عربی و عجمی نیست (ص ۳۵-۳۶؛ روزبهان؛ ۵۰۱-۵۰۲).
تأویلهای عرفانی حروف به‌ویِژه چند فصل از کتاب فتوحات ابن‌عربی را حاوی می‌شود که ازجمله در باب مقطعۀ الم می‌گوید: الفِ آن اشاره به توحید است؛ میم از ملکی است که فنا نمی‌شود؛ و لام واسطۀ پیدایی رابطۀ بین آن دو است (۱/۶۱).
اعداد  زبان و اعداد وسایل انتقال افکار و مفاهیم‌اند و ایـن دو با پیوندی استوار دارند. چون در شماره‌شناسی ارزش عددی هر حرفی از الفبا معین می‌گردد؛ هرگاه اسم به اعداد برگردان شود؛ روابط بین زایجه و استعداد و ظرفیتهای فرد دانسته می‌شود (کاپیل؛ ۳). زبانهای عبری؛ عربی و یونانی که زبانهای مقدس به شمار آمده‌اند؛ از نظـر نسبت دادن رقمهای نمادین به حروف به یکدیگـر شبیه ‌اند و در هر یک از آنها تفسیر معانی رازآمیز متون و کلمات قدسی از طریق حساب جمل ممکن می‌شود (ورس‌لویس؛ ۲۴).
صوفیان بر ایـن باور بودند که راز هر حرفی در «عدد» آن است و فرد می‌تواند از طریق آن در عوالم وجود تصرف نماید . بر ایـن اساس؛ گروهی از متصوفان و اهل رمل و تلبیس که روحانیت حروف را برآورد می‌کنند؛ و جز ایشان؛ کسانی که در صحت گذاشته ‌ها و قاعده‌های حرفی و وجوه نسبی آنها همقصه ‌اند؛ ارزشهای عددی حروف را پایۀ اعمال مختلف؛ و طریق وصول به مقاصد می‌دانند و اجماع دارند که در زمینۀ قوت حروف و معانی آنها ــ خواه متتفاوت یا مجموع ــ و تصرفات و اختصاصات مربوط به آنها و اسرار ایـن امر اختلاف نظـر ی وجود ندارد (طوخی؛ ۱/ ۸- ۹). بدین‌سان؛ در نظـر قائلان به اسرار حروف؛ میزان های عددی آنها (= اَرقام جُمّل یا ابجدی) با اسماء الله و مقاطع سُوَر قرآنی تطابق می‌یابد؛ ایـن تطابق گاه برای مقاصد تفسیری به‌کار می‌رود؛ ولی اکثرا دلالتهای آنها به وقایع عالم و اوضاع بنی‌انسان مربوط می‌شود (اذکائی؛ «فوائد الحروف»؛ ۳۰۵). با درنظـر ‌گرفتن ایـن که برای هریک از ۲۸ حرف عربی به حساب «جُمل» عددی درنظـر گرفته می‌شود؛ ازجملۀ قوانین آنها نوعی محاسبه است که آن را حساب نیم می‌خوانند؛ و در انتها کتاب سیاست منسوب به ارسطو از آن یاد شده است (ابن‌خلدون؛ ۱/۹۰) و معرفت فوائد طبیعی مبتنی بر کیمیا و قرانات تنجیمی مرتبط با فن طلسمات و غیب‌گویی را حاوی می‌شود (EI2, III/595).
به هر روی؛ ارزشهای عددی حروف (ابجدی) در دو نظام شرقی و غربی گزارش شده؛ که نظام شرقی توسط اخوان الصفا در ۹ علامت به شکلهای متفاوت گرد آمده است . اخوان الصفا بر ایـن باور بودند که ایـن ۹ علامت کامل اسماء همه موجودات و معانی آنها ست و وجود آنها در عالم علوی بر همین نسبت است؛ و ایـن حروف ــ که خدا آنها را بـه انسان آموخت ــ همـان ها ست که به شکل ارقام هندی (۱؛ ۲؛ ۳؛ ۴؛ ۵؛ ۶؛ ۷؛ ۸؛ ۹) کاربرد دارد (رسائل؛ ۳/۱۴۱-۱۴۲). اما انطباق اعداد و حروف به طور معمول برپایۀ جدول ۲ است:
جدول ۲: حروف ابجد و مساوی عددی آنها

از ایـن جا معین می‌شود که به سبب تناسب بین اعداد؛ بین حروف تناسب مستقلی وجود دارد؛ چنان‌که بین ب (۲) و ک (۲۰) و ر (۲۰۰) چنین تناسبی هست؛ چون هر یک از ایـن ۳ حرف در مرتبۀ خود بر عدد ۲ دلالت می‌کند؛ یعنی ب در مرتبۀ یکان؛ ک در مرتبۀ دهگان و ر در مرتبۀ صدگان؛ عدد ۲ را نشان می‌دهند. همین طور است تناسبی که بین د (۴) و م (۴۰) و ت (۴۰۰) یافت می‌شود؛ چون هر یک از ایـن ۳ عدد در مرتبۀ خود بر ۴ دلالت دارند و بین ۴ و ۲؛ نسبت دو مساوی بودن است . از ایـن دست تناسبها نمونه‌های دیگـر ی می‌توان برشمرد (رسائل؛ ۱/۵۶ بب‍ ؛ اذکائی؛ «فوائد اشکال»؛ ۲۹۴؛ EI2, III/596).
انواع  حروف ابجدی عربی در نظام غربی (افریقا) به ۷ گروه چهارحرفی تقسیم می‌شود (همـان ؛ III/595)؛ اما بنا بر تلقی صوفیانه نسبت به علوم غریبه؛ چندین گونه تقسیم‌بندی از ایـن حروف را می‌توان به دست داد که عبـار ت‌اند از:
۱٫ حروف نقطه‌دار و بی‌نقطه:   حروف مهمل یا بی‌نقطه (ا؛ ح؛ د؛ ر؛ س؛ ص؛ ط؛ ع؛ ک؛ ل؛ م؛ و؛ ه‍ )؛ که کاربرد آنها ایـن است که در وقت خسوف و کسوف بر صفحه‌ای قلعی می‌نویسند؛ و زیر نگین انگشتری می‌گذارند … ؛ و حروف نقطه‌دار (ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ ذ؛ ز؛ ش؛ ض؛ ظ؛ غ؛ ف؛ ق؛ ن؛ ی <ی‍ >) که از ایـن ها حروف روحانی استخراج می‌شود (بستانی؛ ۷/۷).
۲٫ حروف صامت و حروف ناطق؛    که هر یک طبع عنصری ویژه‌ای دارند و بر امری مادی یا معنوی دلالت می‌کنند. حروف صامت ایـن ها ست: ا (الف)؛ ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ ر؛ ط؛ ظ؛ ف؛ ه‍ ؛ ی؛ که برای نمونه در مورد آنها گفته می‌شود که شکل الف از معنای نطق برمی‌آید؛ و ب حرفی از اسرار نهان و انوار مخزون است . حروف ناطق ایـن ها ست: ح؛ د؛ ذ؛ ز؛ س؛ ش؛ ص؛ ض؛ ع؛ غ؛ ق؛ ک؛ ل؛ م؛ ن؛ و؛ که هریک از آنها دارای دعایی ویِژه است (بونی؛ شمس‌؛ ۱/۳۰۶-۳۱۴).
۳٫ حروف نورانی و ظلمانی:   حکیمان گنوسی‌مشرب حروف ابجد را به دو دستۀ نورانی و ظلمانی تقسیم کـرده ‌اند: حروف نورانی ۱۴ حرف آغازین سوره‌های قرآن‌اند (الف؛ ح؛ ر؛ س؛ ص؛ ط؛ ع؛ ق؛ ک؛ ل؛ م؛ ن؛ ه‍ ؛ ی) که در اعمال خیر به‌کار می‌آیند؛ و در ایـن عبـار ت «نص حکیم له سر قاطع» گرد آمده‌اند. حروف ظلمانی ۱۴ حرف دیگـر ند که در اوایل سوره‌ها یافت نمی‌شوند (ب؛ ت؛ ث؛ ج؛ خ؛ د؛ ذ؛ ز؛ ش؛ ض؛ ظ؛ غ؛ ف؛ و)؛ ۷ تا از آنها علوی و ۷ تا سفلی به شمار می‌آیند و از فوائد آنها دفع بیماری ها ست (رسائل؛ ۳/۱۵۲؛ بونی؛ همـان ؛ ۱/۶۲؛ طاش کوپری‌زاده؛ ۲/ ۵۴۸- ۵۴۹؛ بستانی؛ ۷/۷- ۸؛ حمدان؛ ۲۱).
۴٫ حروف عالیات؛    که از اصطلاحات مکتب عرفانی ابن‌عربی و پیروان او ست و در آثار آنان برای آنها تعاریف کم و بیش مشابهی یافت می‌شود؛ چنان‌که گفته‌اند: حروف عالیات شئون ذاتی در غیب‌الغیوب‌اند؛ همچون وجود کامنِ درخت در دانه یا هستۀ آن (جرجانی؛ ۱۱۶؛ عبدالرزاق؛ ۵۸)؛ یا آنکه گفته‌اند: حروف عالیات ــ که حروف اصلیه و حروف علویه خوانده می‌شوند ــ عبـار ت‌اند از تعقلاتِ حقْ اشیاء را؛ از حیث کینونیت و وجودشان؛ در وحدانیتش؛ همچون صورِ نفسانیِ انسان ی پیش از تعیناتِ صورِ آنها به علمش در ذهن متصور. ایـن ها تصورات مفردی؛ خالی از ترکیب معنوی؛ ذهنی و حسی‌اند؛ و مفتاح غیب اول؛ اسماء ذاتی؛ اصول و امهات شئون بنیادی و شئون ذاتیه خوانده می‌شوند (صدرالدین؛ الفکوک؛ ۱۸؛ شاه نعمت‌الله؛ ۳/۱۲۱-۱۲۲؛ چیتیک؛ ۴۵؛ حاشیۀ ۳۸). به بیان دیگـر ؛ حروف عالیات یا حروف اصلیه به مفهوم اندراج همه اشیاء؛ چنان‌که می باشند ؛ در غیب‌الغیوبِ احدیت است و از ایـن ‌رو؛ در مرتبۀ ذات؛ حروف عالیات و شئونات ذاتیه‌اند و در آنجا بین آنها امتیازی نیست؛ و در مرتبۀ تجلی؛ اسماء الٰهی؛ و در مرتبۀ باطنِ علم؛ اعیان ثابته؛ و در مرتبۀ ظاهرِ علم؛ اعیان کونیه خوانده می‌شوند که منشأ همۀ آنها ذات اقدس الٰهی است .

 

Nov 17, 2016 – رمزگشایی اسرار و رازهای تمامی خانه های کتاب جفر جامع. پرده از رازهای کتاب جفر جامع برداشته شد. کشف اوّل. طلسمات محافظ قرآنی. تمام علاقمندان به علم …

فهمیدن و کشف اسرار و رازهای عالم آفرینش با جفر جامع | دانلود کتاب گنج و …

antique-book-treasure.ir/…/فهمیدن-و-کشف-اسرار-و-رازهای-عالم-آفر…

فهمیدن و کشف اسرار و رازهای عالم آفرینش با جفر جامعدانلود کتاب گنج و دفینه یابی … تومان ) ۲-کتاب اسرار و علائم نشانه ها ( به ارزش ۱۰۰ هزار تومان ) ۳-کتاب نشانه های … و رمزگشایی جوغن ها ( به ارزش ۱۵۰ هزار تومان ) ۶-کتابی کامل درباره سکه های قدیمی …

Nov 18, 2016 – با استفاده از علم جفر میتوان به رموز و اسرار و رازهای نهفته و پنهان عالم هستی … برای امام جعفر صادق(ع) و مردان بزرگ دیگر از خاندان او، از طریق کشف و کرامت معلوم گشته است، … و اوصیاء و علم دانشمندان گذشته از امت های پیشین، در آن درج شده است.(۶) ….. انواع نشانه صورتک شیریا نشانه مار و نشانه های گنج روی سنگ به همراه …

دانلود رایگان کتاب PDF آموزش جفر جامع,علم جفر پی بردن به اسرار و …

antique-book-treasure.ir › دانلود کتاب آموزش علم جفر

Nov 11, 2016 – دانلود رایگان کتاب PDF آموزش جفر جامع,علم جفر پی بردن به اسرار و رازهای عالم … اسرار و رازهای عالم هستی,فهمیدن و کشف اسرار و رازهای عالم آفرینش با جفر جامع,پی بردن …… رمزگشایی اسرار و رازهای تمامی خانه های کتاب جفر جامع ….. نشانه های زیر خاکی نشانه های گنج روی سنگ – نشانه های گنج در غار – علائم و نشانه های محل …

دانلود رایگان کتاب آموزش کامل جفر و حروف,علم جفر یا خفیه پی بردن به …

treasure-book.ir/دانلود-رایگان…جفر…/۸۱۵۵۳۰۰۲۴۵۰۰۴۷۴۶۷۹۴۷/

دانلود رایگان کتاب آموزش کامل جفر و حروف,علم جفر یا خفیه پی بردن به اسرار و رازهای عالم. ۱۳۹۵-۰۶-۲۲. حسین. اشتراک … جوغان ها و انواع آن,جوغن در گنج یابی,اسرار و نشانه های جوغان ها. ۱۸ روز پیش … علامت خرچنگ در گنج یابی,خرچنگ نمادی اعتقادی,رمزگشایی علامت خرچنگ …. روش های کشف تکنیک های خواندن نسخه و سند های گنج

دانلود کتاب جفر عطاری تبریزی هذا جفر حروف ابجد|کتاب ارزشمند علوم …

ganj.filekar.ir/…/دانلود+کتاب+جفر+عطاری+تبریزی+هذا+جفر+حرو…

دانلود کتاب جفر عطاری تبریزی هذا جفر حروف ابجد,در این محصول از سایت … فروش و دانلود مجموعه کامل کمیاب کتاب های علوم غریبه و متافیزیک خطی و قدیمی … دانلود ۱۰۰ها کتاب چشم طلایی,گنج باستان,اسرار و علائم نشانه ها,میراث زرین،دفینه … و بی نظیر درباره مرجع کامل رمزیابی رمزگشایی اسرار علائم آثار و نشانه های گنج و دفینه .

آموزشهای رمل و جفر در استخراج دفینه ها |دانلود کتاب مفتاح طلاسم کنوز …

ganj.filekar.ir/…/آموزشهای%۲۰رمل%۲۰و%۲۰جفر%۲۰در%۲۰استخراج…

آموزشهای رمل و جفر در استخراج دفینه ها ,در این پست دانلود رایگان کتاب … فرشته راهکارهای عملی برای رمزگشایی و کشف مکان ها و شکستن طلسمات دفینه ها … آیا دوست دارید گنجینه ها و اسرار زیر زمین را کشف کنید و به دفینه های ان دست پیدا کنید ؟ … آیا دوست دارید از علائم و نشانه هایی که در مکان گنج وجود دارد اگاه شده و آنها را کشف کنید ؟

خانه / کتاب / کتاب میراث زرین یا اسرار نظامی(گنج و دفینه یابی-pdf) … اولین مرجع و منبع رمزگشایی آثار علائم , نمادها , نشانه ها و اسرار نظامی دفینه ها در ایران کتاب میراث زرین !! … -مهره های سنگی – سکه و نسخه های گنج و طلا – تشکر و مژدگانی – علائم های کامل کشف شده … طمطم هندی(کتاب الترونیکی در زمینه علوم غریبه و جفر-pdf-رایگان).

PostCategory – ایران سرزمین گنج ها, رموز و اسرار کهن

www.kanz786.loxblog.com/tag/…/cat-%3C-PostCategoryId-%3E.as…

کتاب اسرار نسخه ها ( رمزگشای کامل و جامع علایم, نشانه ها, قبور , تپه ها؛ تله ها و طلسمات و… در ایران) … کتاب مفتاح طلاسم کنوز ( رمزگشای تله های و طلسمات گنجینه ها).

دانلود رایگان کتاب اسرار نشانه ها – بیر دانلود

birdownload.epage.ir/…/module.news_Page._TypeId.1_NewsId.37…

Searches related to کشف اسرار و نشانه های جفر ، رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر

آموزش گام به گام علم جفر

دانلود کتاب جفر جامع جواهر الاسرار

کتاب جفر الامام علی

آموزش علم جفر به زبان ساده

 در این پست از سایت خودمونی شما عزیزان را با کشف اسرار و نشانه های جفر  و  رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر بیشتر آشنا کردیم و یک کلیپ و تعدادی عکس برای شما عزیزان به نمایش گذاشتیم امیدواریم که از این پست خوشتان آمده باشد
کشف اسرار و نشانه های جفر ، رمزگشایی اسرار و نشانه های جفر
به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

قالب وردپرس
x

این مطالب را نیز ببینید!

نشانه های وجود جوغن ، علامت های جوغن در دفینه یابی

نشانه های وجود جوغن ، علامت های جوغن در دفینه یابیReviewed by Admin on Feb 16Rating: 5.0نشانه های وجود جوغن ...