خانه » مذهبی » معرفی شیعه و بنر حمایتی از شیعه

معرفی شیعه و بنر حمایتی از شیعه

معرفي شيعه و بنر حمايتي از شيعهReviewed by Admin on Nov 2Rating: 5.0

معرفی شیعه و بنر حمایتی از شیعه

بسم الله الرحمن الرحیم
http://www.asrupload.ir/tasavir/93/03/eslimi99.jpg

شیعه دوازده امامی یا اثنی عشری

شیعه دوازده‌امامی یا اثنی‌عشری به گروهی از مسلمانان شیعه گفته می‌شود که به امامت ۱۲ امام پس از محمد، پیامبر اسلام، باور دارد. ایشان را شیعه جعفری یا امامیه هم می‌نامند. شیعه دوازده امامی در ابتدای قرن بیست و یکم، بزرگترین شاخه از فرق شیعه است

پیروان مکتب امامت معتقدند که پس از درگذشت پیامبر اسلام نیاز بشر به وصی الهی منتفی نمی‌شود و به همان دلیل که خدا انبیاء را برانگیخته، از میان آن‌ها وصی‌هایی هم برمی‌گزیند تا مردم را هدایت کنند. شیعیان دوازده‌امامی با استفاده از قرآن و به استناد سنت پیامبربه دوازده وصی معصوم، که از اهل بیت محمد هستند؛ به عنوان جانشین منصوب او، تا روز قیامت ایمان آورده‌اند. شیعیان با استناد به حدیث جابر و احادیث متواتر معتقدند ائمه ۱۲ فرد مشخصی هستند که از جانب خدا و از زمان پیامبر با نام معرفی شده‌اند
آنان عبارتند از:

    امام علی بن ابی طالب امیرالمومنین
    امام حسن بن علی
    امام حسین بن علی (سید الشهدا)
    امام علی بن الحسین (سجاد/زین العابدین)
    امام محمد بن علی (باقر)
    امام جعفر بن محمد (صادق)
    امام موسی بن جعفر (کاظم)
    امام علی بن موسی (رضا)
    امام محمد بن علی (تقی)
    امام علی بن محمد (نقی)
    امام حسن بن علی (حسن عسکری)
    امام حجت بن الحسن (المهدی)
 که به اعتقاد شیعیان مهدی زنده و حاضر است، ولی در دوران غیبت به سر می‌برد.الف. راه اثبات حقانیّت شیعه دوازده امامى تنها از طریق شیعه بمعناى عام و یا شیعه اثنى عشر به معناى خاص نیست. بلکه در کتب روائى و سنن اهل سنت نیز به امامت دوازده‏گانه بعد از رسول خدا (ص) تصریح شده است. بر اساس روایات زیادى که از رسول الله (ص) بر دوام امامت مهدى (ع) و استمرار آن تا قبل از قیامت آمده است این موضوع را آشکار مى‏سازد که امامت مهدى در دایره معتقدات شیعه اثنى عشر مى‏گنجد. براى روشن شدن مسئله به بعضى از روایاتى که در کتب عامّه در مورد ائمه اثنى عشر آمده است اشاره مى‏شود.
۱٫ قال رسول‏الله (ص): انّ هذا الامر لا ینقضى حتّى یمضى فیهم اثنا عشر خلیفه این امر (دین اسلام) به سر نیاید تا دوازده خلیفه و جانشین را پشت سر گذارد» ۲٫ قال رسول‏الله (ص): لا یزال امر الناس ماضیاً ما ولیهم اثنا عشر رجلاً. کلّهم من قریش تا آن که دوازده مرد بر آنها فرمان برانند کار مردم پیوسته بگذرد. که همگى آنان از قریش هستند.».
۳٫ قال رسول‏الله (ص): انّ عده الخلفاء بعدى عده نقباء موسى شمار جانشینان من به تعداد نقباى موسى است».
۴٫ لا یزال هذا الدین قائماً حتى یکون علیکم اثنا عشر خلیفه تا وقتى که دوازده خلیفه و جانشین بر شما حکومت کنند دین پیوسته برپاست».
براى آگاهى بیشتر در این زمینه ر. ک: صحیح مسلم، ج ۳، کتاب الاماره.
۵٫ در منتخب کنز العمال از جابر بن سمره چنین نقل شده که «بر این امت دوازده خلیفه حکومت خواهند کرد به عدد نقباء بنى اسرائیل»،(۱).
۶٫ پیامبر اسلام (ص) در مورد ائمه دوازده‏گانه بیان صریح دارند الائمه بعدى اثنى عشر، تسعه من صلب الحسین و التاسع مهدیّهم،(۲).
نظیر این روایات را که از اهل سنت در مورد تعداد ائمه (ع) وارد شده است مى‏توانید در کتب ذیل مطالعه کنید.
۱٫ ینابیع الموده، ص ۴۴٫
۲٫ البدایه و النهایه، ج ۶، ص ۲۴۷٫
۳٫ سنن ابن ماجه، ج ۲ ۱۳۶۷ ۴۰۸۵٫
۴٫ مسند احمد بن حنبل، ج ۱ ۱۸۳ ۶۴۵٫
۵٫ سنن ابى داود، ۴ ۱۰۷٫
بنابراین نصوصى که از پیامبر اکرم (ص) در مورد تعداد ائمه (ع) وارد شده است و اهل سنت و شیعه آن را نقل کرده است، حقانیت شیعه اثبات مى‏شود. و اضافه بر آن در مورد امامت ائمه دوازده‏گانه (ع) چه بصورت دسته جمعى و چه به صورت فرداً به فرد نصى وارد شده است و هر یک از امامان امام بعد از خود را معرفى کرده است و امام بدون نص امام نیست.
ب. اکثریت شیعه که اقلیت‏هاى (زیدیه و اسماعیلیه) از آن منشعب و جدا شده‏اند شیعه امامیّه و دوازده امامى است، پس از رحلت امام سجاد (ع) اکثریت شیعه به امامت، امام محمدباقر (ع) معتقد شدند، و اقلیّتى به پسر دیگر امام سجاد یعنى زید شهید گرویدند. و پس از رحلت امام محمدباقر (ع) شیعیان به امامت جعفر صادق (ع) معتقد شدند و پس از درگذشت امام صادق (ع) اکثریت فرزندش امام موسى کاظم (ع) را امام هفتم دانستند و جمعى اسماعیل پسر بزرگ امام صادق (ع) را که در حال حیات پدر خود درگذشته بود امام گرفتند و از اکثریت شیعه جدا شده و به نام اسماعیلیه معروف گشتند و بعضى پسر دیگر آن حضرت عبدالله افطح» و بعضى فرزند دیگرش «محمد» را پیشوا گرفتند و بعضى در خود آن حضرت توقف کرده آخرین امامش پنداشتند. و پس از شهادت امام موسى کاظم (ع) اکثریت شیعه فرزندش امام رضا (ع) را امام هشتم دانستند و برخى در امام هفتم توقف کردند که به «واقفیه» معروفند بعد از امام هشتم تا امام دوازدهم انشعاب قابل توجهى به وجود نیامد،(۳).
بنابراین شیعه در تاریخ اسلام در زمان پیامبر (ص) و بعد از آن به کسانى اطلاق مى‏شود که به امامت على و اولاد آن امام (ع) اعتقاد داشته‏اند. و شاخه‏هاى زیدى و اسماعیلیه و امثال اینها به مرور زمان به علل مختلف و انگیزه‏هاى متعدد (سیاسى، اقتصادى) بوجود آمده‏اند. وبراى پى بردن به حقانیت آنها اطلاع از اصول و عقاید و فروع آنها لازم است.
براى آگاهى بیشتر در این مورد ر. ک: (شیعه در اسلام، علاّمه محمدحسین طباطبایى) خلاصه سخن آن که عدد ۱۲ در روایات اهل سنت و شیعه براى ائمه بعد از پیامبر (ص) ذکر شده است و فرقه‏هاى شیعى غیر از دوازده امامى توجیهى براى نظر خود ندارند اضافه بر اینکه پس از اثبات امامت على (ع) امامت ائمه بعدى به تصریح امام قبل مى‏باشد و هر یک از فرقه‏هاى شیعه (غیر از دوازده امامى) در صورتى که به کلمات امام مورد قبول خود مثلاً امام صادق (ع) رجوع کنند خواهند دید که تصریح به امامت امام بعد خود کرده و راویان این روایات منحصر در شیعه دوازده امامى نیست.
(۱) (منتخب کنز العمال)
(۲) (کفایه الاثر ۲۳، نقل از موسوعه الامام على بن ابیطالب، ج ۲، ص ۴۸)
(۳) (شیعه در اسلام، علامه طباطبایى)
(۴) بحارالانوار، ج ۴۸، ص ۱۲ تا ص ۲۸٫

امام مهدی«عجل الله تعالی فرجه الشریف» آخرین خلیفۀ اثنی عشر
معرفی شیعه و بنر حمایتی از شیعه
۵ (۱۰۰%) ۱ vote

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

قالب وردپرس
x

این مطالب را نیز ببینید!

چه چیزی جلوی اجل معلق را می گیرد؟!

چه چیزی جلوی اجل معلق را می گیرد؟!Reviewed by Admin on Jan 16Rating: 5.0چه چیزی جلوی اجل معلق را می ...